”Det är vi vuxna som är gratisgenerationen på nätet”

Den rådande sanningen verkar vara att det växer upp en generation av gratisätare som kommer att värja sig mot all form av betalning av digitala produkter i framtiden. Alla förståsigpåare och experter målar upp en bild av barn som springer omkring och bara kräver och inte vill ge. Och alla producenter av innehåll sliter sina hår och undrar hur de ska bli lönsamma i framtiden.

Jag fattar ingenting.

Sanningen är ju att vi för första gången har en generation barn som tar konsumentbeslut och betalningsansvar i andra frågor än vilket godis som ska hamna i påsen på lördagen.

Barnen idag har långt större förståelse för att saker kostar och att man måste betala för många tjänster än några andra barn i historien.

Det är vi vuxna som är gratisgenerationen på nätet, vi som tycker att det är för dyrt med tio kronor för en låt, en ringsignal, en finare soffa i Habbo hotel eller 29 kr i månaden för medlemskap i KPwebben. Barnen förstår att man ska betala och vill betala, men ofta är det vi vuxna som kontrollerar plånboken.

Det växer upp en generation som andas internet och som, likt alla andra generationer, kommer kräva kvalitet och vara beredda att betala för det. För det har dom redan lärt sig.

När vi gjorde en undersökning i Kamratposten om pengar, så kunde vi konstatera att en 12-åring får ungefär 50 kronor i veckan och att 66% är nöjda med detta. Och tio i topp-listan över vad dessa pengar används till är:

1. Godis
2. Dataspel
3. Småsaker (hårsnoddar, sudd med mera)
4. Ladda mobilen
5. Hobbysaker
6. Böcker
7. Bio
8. Fika
9. Smink
10. Skivor

Låt mig upprepa, barnen idag är mycket medvetna om att saker kostar och dom är beredda att betala för det.

Så frågan om hur man ska möta dessa människor i en betalsituation i framtiden är lika enkel som den alltid har varit. Är du bäst och erbjuder en tjänst eller produkt som människor tycker sig behöva eller vill ha så kommer de vara beredda att betala. Jag lovar. Och svär.

KP-webben, den community, spel och tidnings-webb som tidigare varit gratis för alla användare är numera en betal-sajt. De som siade om detta beslut, sa att det skulle bli katastrofalt och att vi skulle misslyckas. Det har vi inte gjort. Vi kommer med stor sannolikhet gå runt redan första året. Vi erbjuder ett starkt varumärke, bra innehåll, hög säkerhet och har en produkt som stöttar (tidningen). Se där, något som både barnen och föräldrarna tycker är viktigt. Och då betalar dom.

Var inte oroliga…var bara bäst.

Ola Lindholm

Chefredaktör Kamratposten

10

Kommentarer

  1. Träffsäkert! Det finns några ledord i sammanhanget:relevant,medveten, omvärldskunnig, fokus på innehåll, ödmjuk och samverkande.

  2. Bra skrivit Ola , detta ligger precis i linje med mina observationer (läs barn) 😛

  3. Tack för de insikterna. Jag trodde, ärligt talat, inte alls att det skulle fungera. Men jag är jätteglad att höra att det gör det!

    Igår satt jag bredvid en psykolog som gladeligen betalade årsavgiften på 600 kr för att vara med i en förening vars huvudsakliga syfte är att driva en väldigt frekvent e-postlista. Jag själv betalar småpengar för olika oundgängliga arbetsverktyg på webben.

    Jag tror att vi vuxna är generation gratis i privatlivet, men inte alls eller i väldigt liyen utsträckning i våra orofessionella liv.

  4. detta kanske:
    * Dataspelsbranschen
    * Film&TV-Producenterna
    * Filmfolket
    * Svenska Förläggareföreningen
    * Svenska Musikförläggareföreningen
    * Sveriges Videodistributörers Förening
    * IFPI i Sverige
    kan lära sig något från, och sluta att jaga ungdomar med polis och domstolar. Kom fram med tjänsterna och sluta vara en negativ kraft i samhället.

  5. Henrik Kjellman

    Det roliga i sammanhanget är att Mediamaffian startat sitt fullskaliga krig mot alla internetanvändare i Sverige och jag tror att många, likt jag, valt en sida i kriget som inte delar barrikader med IFPI och Per Gessle.

    Jag har som följd av Mediamaffians krigsföring valt att totalt sluta köpa CD- och DVD-skivor etc. Jag kommer nog inom några år skaffa barn och när de växer upp ska jag ge dem en bra lektion i vilka som är onda och vilka som är goda och de kommer lära sig att inte betala ett öre till Mediamaffian.

    Sorry, men det är ni som har er själva att skylla.

  6. Välskrivet, och du visar mycket bra hur man lätt överlever i dagens samhälle. Det handlar bara om att vara bättre än gratis.

  7. Mycket intressant och träffsäkert kring hur man kan ta betalt på nätet. Det finns betalningsvilja!

    Det finns någon slags lögn som verkar ha präntats in i upphovsrättslobbyn att ”pirater” inte vill betala artister. Självklart vill pirater betala för bra innehåll.

    Däremot så vill pirater också behålla demokratin och integriteten – just det som upphovsrättslobbyn som driver Netopia vill nedmontera.

    Det är inte rimligt att jaga vanliga människor för kulturutbyte. Än mindre är det rimligt att enskilda branscher ska ha speciallagar eller specialenheter inom staten eller näringslivet.

    Just därför behövs Piratpartiet i riksdagen. Som en motkraft mot upphovsrättslobbyn – för demokratin.

  8. […] kommer med stor sannolikhet gå runt redan första året”, säger han i det här inlägget på Netopia. Läs Olas inlägg om betalning på nätet, det är klart […]

  9. Alla svenska tidningar oavsett om det KP eller SVD, kommer att börja ta betalt för sina tjänster. Inga av dess tidningars internetverksamhet dra in tillräckligt med pengar för att ens gå runt. Då har man att välja på att lägga ned – eller ta betalt. KP valde att ta betalt och det fungerar, Wallstreet Journal tar betalt och det fungerar. Frågan har alltid varit om reklamen kan finansiera verksamheten – svaret är oftast nej.

    • Fast när slutar en tidning vara en tidning. Är Metro en tidning och kommer de ta betalt?
      Inte ute efter att sätta på plats, vill bara peka på buggar i din programmering 😉

Kommentera artikeln