En skållhet dusch eller sanningen om den svenska musikbranschens intäkter

Det kändes ungefär som när man står i duschen och av misstag kommer åt duschkranen och får skållhett vatten över sig.

I december 2009 presenterade Markus Larsson och jag en rapport om den svenska musikindustrins ekonomiska utveckling sedan år 2000: The Swedish Music Industry in Graphs Economic Development Report 2000 – 2008. Siffrorna fick en hel del uppmärksamhet och media över hela världen plockade upp nyheten. Rapporten mottogs av piratsidan som ett bevis för att piratkopiering ökar intäkterna till artisterna generellt, och under några dagar blev jag helt plötsligt piraternas hjälte. Jag fick en massa mail med hurrarop och det skrevs mängder av blogginlägg som prisade resultaten. Det är svårt att hitta en tolkning som är längre från sanningen, därav känslan av plötslig skållhet dusch.

I vår rapport konstaterade vi att de totala intäkterna från live, inspelat och de insamlande delarna av branschen (det vill säga rättighetssällskap som STIM, SAMI och IFPI) har varit på ungefär samma nivåer under hela perioden 2000-2008, men att fördelningen av intäkterna har förändrats avsevärt. Den största skillnaden är naturligtvis att skivbolagen tappat en stor del av sina intäkter, att de totala intäkterna för live har ökat samt att intäkterna till upphovsrättssällskapen har ökat rejält. Det senare kan vara värt att notera med tanke på debatten om upphovsrättens död.

Ett av motiven till den här sammanställningen var också att besvara den allmänt utspridda övertygelsen om att svensk musiksektor skulle ha tappat hälften av sin omsättning, vilket framhållits i många olika sammanhang, på branschkonferenser, hearings i Riksdagen såväl som i diverse olika debatter. Så var alltså inte fallet.

Samtidigt måste man påpeka att förutsättningarna för musikskapande i Sverige troligen har påverkats negativt på grund av nedgången i intäkter för inspelad musik.Det finns inget i rapporten som på något sätt antyder att nedgången i skivbolagens intäkter på något sätt är bra för musiken eller artisterna. Det är helt klart inte några goda nyheter att svensk musikbransch som helhet är kvar på i princip samma nivå som nio år tidigare.

Justerar man siffrorna mot konsumentprisindex blir resultatet dessutom att branschen som helhet minskat sin omsättning, om än inte med hälften så med 15%. Samtidigt har andra upplevelsebaserade sektorer sett en ökning under perioden, t.ex. har dataspelsbranschen sett en intäktsökning på 167% under samma period. Musiklyssnandet har ökat, studier från England, USA och Sverige visar ungefär samma resultat, mängden tid vi lyssnar på musik har ökat även om vi numera kanske gör det som bakgrundsmusik till många andra aktiviteter. Men det har varit svårt att omvandla det enorma intresset till hållbara affärsmodeller för musikbolagen.

Jag försökte gardera mig mot tolkningar att siffrorna skulle bevisa fildelningen positiv, eller för den delen negativ, i ett inlägg på min blogg i samband med att rapporten presenterades men ibland känns det som om vi befinner oss i ett intellektuellt skruvstäd i den här frågan,oberoende av vilken övertygelse man har hittar man bevis för sin egen ståndpunkt.

Många piratsympatisörer tycks glömma att det mesta av den musik de älskar finns till tack vare skivbolag. De tycks glömma att skivbolag under många år har varit den globala musikbranschens kreativa nav när det gäller att hitta, utveckla, spela in och ge ut den musik vi alla älskar. Skivbolagen är inte onda. De har bara varit lite förvirrade.

Daniel Johansson

Daniel Johansson är industridoktorand i datavetenskap vid Blekinge Tekniska Högskola, och anställd som forskningsingenjör på Kungliga Tekniska Högskolan. Daniel Johansson har ett förflutet i musikbranschen, bland annat från Hultsfredsfestivalen och hans eget nyhetsbrev Musiknytt Bransch. Daniel bloggar om digital utveckling på www.danieljohansson.se och www.musikindustrin.se. Daniel Johanssons avhandling Music Forever – Models for a New Music Industry planeras vara klar under 2010 och diskuterar bland annat den semantiska webbens påverkan på den framtida musikdistributionen.

31

Kommentarer

  1. Om du har beröringsskräck gentemot Pirater, föreslår jag att du går till närmaste piratfika och träffar oss livs levande. Vi är inte så farliga – oftast är vi kulturellt bevandrade och tekniskt begåvade.

    Här kan du se schema för Piratfikorna:

    http://www.piratpartiet.se/kalender

    Nästa fika i Stockholm som verkar nära dig är på Café Gråmunken nu på torsdag 11e februari. Mer info

  2. Jo, skivbolagen är onda, såtillvida att försök att inskränka medborgares rättigheter i kampen för ens egna ekonomiska vinning definieras som ”ont”. Och oavsett om fildelningen är bra eller inte för kulturskapandet, visar statistiken från din rapport tydligt att kulturskapandet går även med fildelning i beräkningen.

  3. ”Samtidigt måste man påpeka att förutsättningarna för musikskapande i Sverige troligen har påverkats negativt på grund av nedgången i intäkter för inspelad musik.Det finns inget i rapporten som på något sätt antyder att nedgången i skivbolagens intäkter på något sätt är bra för musiken eller artisterna”

    Äh, va? Så det finns ingenting i rapporten som tyder på att artister gynnas av att det går dåligt för skivbolag, och därav drar du slutsatsen att det är negativt för musikskapandet om det går dåligt för skivbolag? Hur tänkte du nu?

  4. Jag kommenterar alla på en gång. :)

    OlofB: Tack för inbjudan! Har haft en hel del dialog med pirater, även om jag villigt ska erkänna att jag har lite svårt att veta vem som är pirat och vem som inte är det, (måste man vara medlem nånstans??) liksom haft långa och spännande diskussioner med diverse välkända författare och intellektuella förgrundsfigurer, men jag har aldrig varit på något ”piratfika”, intressant koncept. Kanhända dyker jag upp! Finns det gratis kaffe? ;)

    Calandrella: Jag är inte riktigt med på vilka medborgerliga rättigheter du menar här? Vår sammanställning visar egentligen inte alls att kulturskapande går ”lika bra med fildelning”, om jag ska tolka din kommentar. Det är just därför jag har skrivit den här bloggposten (och andra). Det är en grov förenkling av siffrorna. Just nu görs det faktiskt en stor undersökning av svenska artisters ekonomi och arbetsvillkor som jag tror kommer att bli jättespännande att se resultaten på.

    Nicholas Miles: Hänger inte riktigt med på vad du tycker är oklart, men kan utveckla det lite. Traditionellt är det skivbolag, samt naturligtvis förlagen, som investerat i musikskapandet och dess processer, inte liveindustrin. Under 00-talet har vi sett en förskjutning av intäkter där liveintäkterna har ökat medan intäkterna från inspelad musik minskat. Men traditionellt har inte livesidan investerat i själva de musikskapande processerna, följaktligen har de yrkesgrupper som försörjer sig på musikskapande påverkats negativt, och därmed också troligen musikskapandet (alltså inte det som händer på scen, utan det som händer i studios och på andra ställen där musik skapas).

    Man kan naturligtvis alltid hävda att en långdragen ”revolution” snarare ökar kreativiteten, åtminstone under en tidsperiod, även om det inte finns någon ekonomi i det. Med musikskapande menar jag dock inte här bara det subjektivt kvalitativa skapandet, utan hela ekonomin och möjligheterna till sysselsättning för låtskrivare och artister. Även om artistgruppen som helhet sett ökade intäkter, enligt våra beräkningar, betyder inte det att det kommer svenska artister eller musikskapare till godo, främst eftersom dessa ökade intäkter sannolikt inte stannar i landet överhuvudtaget.

  5. Hmm, ok, då förstår jag hur du resonerar. Det förutsätter iof att sådana här förändringar inte ändrar investeringsvanorna för olika aktörer, men jag ser din poäng.

  6. skillnaden mellan dataspelsbranchen och skivbolagen är ju att spelbranchen snabbare anpassat sig till folks vanor och behov. att kunna köpa spel online, kunna spela online på stabila servrar med stor kapacitet och att ge ut spel som håller jämna steg med hårdvaran. skivbolagen försöker kränga mediaformat som ingen vill ha. då är man inte ond, bara jävligt dum.
    det gäller att anpassa sig till marknaden och det går ALLTID att konkurrera med gratis, bara man hittar lösningar folk är villiga att betala för.

  7. ”Samtidigt måste man påpeka att förutsättningarna för musikskapande i Sverige troligen har påverkats negativt på grund av nedgången i intäkter för inspelad musik.”

    Hur kommer du fram till den slutsatsen? Det är ju ett välkänt faktum (i alla fall här på musikhögskolan) att det finns fler musikaliskt aktiva nu än det någonsin gjort förut, och att alla dessa dessutom har närmare tillgång till ljudupptagningsutrustning, instrument, kurser och musikalisk inspiration (tillgång och kommunikation till andra utövare) gör det väldigt svårt att tro att ”förutsättningarna för musikskapande i Sverige troligen har påverkats negativt”.

    ”skivbolag [har] under många år har varit den globala musikbranschens kreativa nav när det gäller att hitta, utveckla, spela in och ge ut [...] Samtidigt har andra upplevelsebaserade sektorer sett en ökning under perioden”

    Du ser inget samband?

    Jag har varit i många bråk med STIM om att gå alternativa vägar i utgivningen av skivor jag medverkat på, men de och skivbolagen har låst in oss i ett system där vi måste gå med på deras uråldriga (och svårt dåliga) regler för utgivning. Du vet väl t.ex att man inte får ge ut skivor med CC-licens i Sverige? Hade klimatet varit ett annat hade sannolikt den innovation och anpassning som dataspelsbranchen sett infunnit sig även i musikbranchen.

  8. Förresten, vill inte vara sämre än OlofB, kom gärna över till musikhögskolan och fika också! Det är ju inte många steg från KTH, och här skapas det musik för fulla muggar!

  9. Schkeptiska jag

    Ja jävlar anamma. det var mer än jag visste. Tänk att utan skivbolaget så hade inte Elvis kunnat sjunga en ton ren. Eller John Lennon skriva en endaste jämrans låt. Vilken sabla idioti och rappakalja. Utan artisterna skulle vi inte haft musiken och idag behövs inte längre då den som vill kan skapa, spela in och publicera musiken själv.

    ”Utan skivbolagen”. Jo pyttsan. Swoosh. ”Vad var det? Det var Daniel Johanssons trovärdighet.”

    • Elvis hade sjungit rent körandes sin lastbil och John Lennon nere på varvet medans han svettsade och du hade aldrig hört någon av dem framföra ngt överhuvudtaget. Vad var det som lät så falskt? Det var all brist på retorik och logik som svallar över Falkvinges fladdrande läppar.

      • Schkeptiska jag

        Så du menar då att Mozart, Beethoven, Schubert med flera aldrig har existerat då? Att ingen någonsin hört deras musik? Att dansbanden på 60 och 70 talet aldrig spelade för publik? Att alla spelmän som inte har varit i närheten av ett skivbolag ens aldrig hörs och aldrig spelar?
        Okunnig så det förslår. Om du läser på lite så ska du se att det blir mycket lättare, inte att argumentera för en vansinnig upphovsrätt dock.

        • Vem har sagt att de inte existerat? Skilladen är att du inte hade hört musiken eller hört talas om artisten.
          Att du idag kan lyssna på Mozart, Beethoven, Schubert beror på att någon fortsatte att säja deras verk i nothäfften och tjänade pengar på det. Utan nothäfte så skulle du aldrig hört dem. Vilka dansband från 60 talet tänker du på? – de som aldrig gjorde en skiva? de som aldrig skrivit en låt som hamnat i ett nothäfte? De som mer än väl kan beskrivas via klassikern ”Om ett träd faller i skogen….” De som fanns, utan att någon kommer ihåg dem?

  10. Johan, jag håller med om att det troligen finns fler musikaliskt aktiva. Men finns det fler som har ekonomiska ”förutsättningar” för att kunna försörja sig på sitt skapande, och kanske framför allt på ett artistskap, idag? Att vara en professionell artist och musiker är inget man gör ”vid sidan om”, eller som student finansierad av studielån. Det är ett yrke. De som tidigare utvecklat artisters varumärken och funnits med i den kreativa processen kring deras musik, musik som hundratusentals, kanske miljontals, människor älskar, har idag inte lika mycket resurser att investera i människorna och deras professionella gärning och följaktligen har förutsättningarna för musikskapande troligen påverkats negativt. Kanske skulle jag ha lagt till ”professionellt” musikskapande i artikeln dock för att tydliggöra.

    Jag lägger ingen kvalitativ aspekt på detta, d.v.s. om det görs ”sämre” eller ”bättre” eller ”mer” eller ”mindre” musik idag, jag talar endast om de ekonomiska förutsättningarna för människor som professionellt jobbar med musik.

  11. Scheptiska jag: Det är anmärkningsvärt att sådana som du aldrig skriver under med sina riktiga namn. Feg?

    • Schkeptiska jag

      Infantila påhopp gör dig bara ännu löjligare än ovanstående artikel. Hur kommer det sig att de som slänger sig med fina titlar ofta har en nivå som en underbegåvad 5-åring?

      Men för att förklara för dig.
      Jag väljer att vara anonym därför att:
      1 Det är mitt val att göra, inte ditt.
      2 Det är och ska vara mina åsikter, inte mitt namn som ska vara det viktiga. Vem jag är, var jag bor och allt annat är inte relevant.

      • SchkeptiskaDU
        Du har en otrolig begåvning i att skapa texter som beskriver dig själv. I synnerhet med ”Vem jag är, Var jag bor och allt annat är irrelevant”
        Du behöver bara lägga till;
        Även vad jag tycker är iirrelevant. då det baserar sig på en gravt förvrängd uppfattning som inte delas av tidningar, domstolar, polisen, politiker eller någon annan individ, organisation eller institution (representerande minsta del av det etablerade samhället). Med andra ord en person som mer än väl uppfyller kraven för beskrivningen av en spritt språngande galen rättshaverist.

  12. Just ja Johan, STIM godkänner CC i Sverige nu för tiden.

  13. Daniel,
    Om skivbolagens inkomster minskat men helheten är konstant, då betyder väl det att det blivit det finns större ekonomiska förutsättninger för musikskaparna, eller hur. Skivbolagen och deras aktieägare genererar ju inget värde. Att de historiskt har behövts för inspekningsteknik och distribution är av noll intresse idag. Varför inte bara erkänna att musikerna och kompositörerna netto tjänar på internet.

  14. Daniel: Nehe då! De gör de inte alls det. Jag satt i telefon med dem förra veckan, och vi ser ingen lösning på problemet annat än att gå ut anslutningen till STIM _och_ pressa skivan utomlands.

    NcB har ju lurat presserierna i landet att det är olagligt att pressa en musikskiva utan deras logga på. Vi är givetvis i kontakt med konkurrensverket angående en anmälan om detta.

    • Ni kan väl publicera er musk via bolag som dessa och strtrunta i STIM.

      http://www.opuzz.com/
      http://musicbakery.com/

      I övrigt – varför vill ni ge ut musken på CD? Det är ju ett ”stendött” format.

      • I Sverige funkar det så att livegager och beställningsjobb har betydande underpris för att beställare räknar med att musiker får in licenspengar från radio- och TV-spelningar och andra licenseringar. För att få licenspengar för spelningar i radio och TV måste man vara ansluten till STIM.

        Därmed är man inlåst i ett avtal som hindrar en att utforska såna möjligheter.

        Man skulle givetvis kunna strunta i STIM och prova en massa kul, men problemet är då att man i övergångsperioden får samma låga gager, och samtidigt inte får några pengar alls från speltid i etermedia, och det klarar man oftast inte som heltidsutövare.

        Vi väljer att ge ut på CD (också) helt enkelt för att en stor del av vår målgrupp fortfarande köper CD-skivor och inte hittar till nyare distributionssätt än.

  15. Stim godkänner bara icke-kommersiella CC-licenser vilket jag förmodar utesluter skivor som säljs på kommersiell basis. Eller är kruxet något annat, Johan? Det vore intressant att höra dig utveckla litet.

  16. Å andra sidan så sägs ju dataspelsbranchen vara en av de mest piratkopierade. Att de växer ändå säger väl att problemet inte är fildelning så mycket som det är musikindustrins föråldrade natur.

    Sanningen om såld musik är den här – Vi vill inte ha några cd-skivor längre. Jag personligen vill inte ens ha dem gratis längre och tanken på att gå till skiv-affären och köpa en plastbit med 10-15 låtar på för 200kr är absurd. Den tiden är över.

    Och försöker man lura på mig samma låtar i digital form för samma pris så behandlar man mig som en idiot. Det går jag inte på. Dessutom har köp online för det mesta inneburit ett knöligt system med en massa skum DRM som gör låtarna oanvändbara. De tidiga försöken innebar dessutom strypt ljudkvalitet. Skräp.

    Problemet är alltså att musikindustrin försöker sälja skräp till groteska överpriser. Det är helt enkelt dags för en anpassning å er sida. Kanske kan ni inte lägga 1000 miljoner på reklam längre?

  17. Johan: Utveckla gärna vad det var som inte fungerade med CC, med tanke på http://www.stim.se/PRESS/Pressmeddelanden1/Stim-forst-i-Sverige-med-Creative-Commons-licens/

    Elak: Som du kanske sett i tidigare svar jag skrivit är det inte alls nödvändigtvis så att om hela branschens omsättning är densamma över tid så får svenska musikskapare och artister lika mycket, eller mer betalt, jämfört med tidigare. En mycket stor del av ökningen på liveintäkter beror t.ex. på ett antal internationella jätteartister som uppträder för kraftigt höjda gager i Sverige. Även promoters, livebolag som t.ex. Live Nation, har det därför svårt att gå runt och även de får därför problem i att investera i nya svenska akter eftersom pengarna försvinner utomlands. De största festivalerna är ett gott exempel, det ser ut som att de går jättebra med rekordförsäljningar av biljetter, men ekonomiskt går de helt enkelt inte runt.

    Sanningen är följaktligen mycket mer komplex än att man bara kan se på den samlade ekonomiska statistiken för en bransch och tro att allt är ”frid och fröjd”. I retrospektiv borde vi därför i vår rapport tydliggjort även dessa aspekter. I nästa version av rapporten, som inkluderar siffrorna för 2009, kommer vi att försöka göra det för att förebygga förenklade tolkningar av data.

    Johannes: Precis så är det, CD-formatet är dött för många musikälskare, inklusive mig (även om fortfarande 80% av intäkterna till skivbolagen i Sverige faktiskt kommer från skivor). Jag är lite nyfiken på hur du har räknat ut siffran 1 miljard som siffra för musikindustrins marknadsföring?

    • Hej Daniel,

      Respekt för att du svarar på kommentarer.

      Jag tycker du slingrar dig. I ditt första påstående begränsade du dig inte till ”Svenska kreatörer” (är dom viktigare på något sätt eller). Om kakan är lika stor, men skivbolagen och live-arrangörerna får mindre, då blir det de-facto mer pengar till kreatörerna. Överens? Vad du påstår är istället att _fördelningen_ mellan kreatörer är ojämn. Vore intressant att höra din syn på hur skivbolag och ”superartister” är relaterade. Min hypotes är att de lever i symbios, och att skivbolagens undergång kommer sammanfalla med superartisternas.

  18. Den siffran hittade jag här, tagen fritt ur luften.

  19. Daniel, problemet är kanske att man måste gå med på ett avtal där man garanterar att ”ALL RIGHTS RESERVED” trycks på skivan, vilket inte är speciellt CC-kompatibelt. Så var det i alla fall tidigare och det är möjligt att det inte ändrats än.

    Men det här är mest spekulationer. Johan Ronström får gärna utveckla.

  20. Mitt inlägg som Tor även länkar till utspelar sig innan pressmeddelandet men är ändå relevant.

    Det bygger givetvis på, som Tor skriver, att man som ansluten redan i sitt kontrakt tvingas reservera alla rättigheter på allt man gör. Ska man CC-licensera måste man således förhandla om sin anslutning, det är inte så enkelt som att STIM ”nu låter en” göra det.

    Mina senaste kontakter är angående pågående projekt, så jag kan inte diskutera dem här och nu, men så fort dimman lättar har jag tänkt lägga upp transkriptioner av relevanta samtal.

  21. Läs gärna även kapitel 6.5 ‘Förenlighet med ”insamlande organisationers” avtal’ i uppsatsen ”Creative Commons licenser i svensk rätt” om ni är intresserade vidare.

  22. [...] idag står och stampar på 15 procent lägre omsättningsnivåer än för tio år,  (se Johansson), och att omsättningen för försäljningen av musik i runda slängar halverats för att musik [...]

Kommentera artikeln