Digitala trender på Game Developers Conference

Som jag berättade i ett tidigare inlägg, tillbringar jag den här veckan i San Francisco och deltar i Game Developers Conference (mitt ”dagjobb” är för Dataspelsbranschen, ett stort antal svenska spelföretag är också på plats!). Idag började själva konferensprogrammet på allvar och med Netopia-glasögonen på kan jag notera några intressanta trender i dataspelsvärlden.
”Games as a Service” såg förra året ut att vara tjänster som Onlive (se tidigare bloggpost) som helt enkelt flyttar tv-spelets processor och grafikkort till molnet – tekniskt sett mycket mer komplicerat än att strömma video eller musik eftersom data måste skickas åt båda håll snabbare än vad spelaren hinner uppfatta. Onlive har dock en mycket mer blygsam närvaro jämfört med fjolårets jättemonter. Istället ser det ut som att det är Facebook- och Twitter-spelen som är årets version av GaaS. Electronic Arts – en av spelbranschens största aktörer – förvärvade i höstas facebookspelutvecklaren Playfish för 300 miljoner dollar och fenomen som Mafia Wars och Farmville med tiotals miljoner spelare bidrar förstås till hajpen.
TV-spelkonsolerna (Playstation, Xbox, Nintendo) vill förstås också vara med, de driver ju framgångsrikt egna innehållstjänster med sociala nätverksfunktioner, egen valuta, unika spel för resp format osv. De är noga med att öppna för utomstående spelutvecklare för att få så mycket innehåll som möjligt och utvecklarna får en nyckelfärdig lösning med betalningssystem och allt som levererar spelet hela vägen fram till spelaren, lite som Iphones Appstore. Allt det är förstås positivt för t ex de svenska spelutvecklarna även om det också visar hur svårt för mindre aktörer att själva ta betalt för innehåll (kabel -TV-internet, någon?). Men åter till Facebook, inte ens konsoltillverkarna (som ju är några av världens största företag: SONY, Microsoft och Nintendo – den sistnämnda är bland de fem största på Tokyobörsen) har råd att ignorera Fejan. En Playstation-föreläsning jag var på beskrev i detalj hur utvecklare kan koppla ihop sitt Playstation Network-spel med Facebook så att spelarna kan berätta om sina bedrifter och locka andra att spela.
Dataspelsbranschen är värd att studera för den som intresserar sig för innehåll på internet, i princip alla s k nya affärsmodeller som har föreslagits i diskussionen om innehåll på nätet har redan testats och drivits kommersiellt av spelföretag, ofta i många år. Förutom det ovannämnda är virtuella varor i online-världar ett hett ämne på årets konferens, så hett att jag inte ens fick plats på den föreläsningen. Om dataspelsutvecklarnas intresse är en trovärdig barometer så finns det anledning att hålla ögonen på den utvecklingen.

Skriver det här inlägget på bokhandeln Borders kafé, strax före den nordiska festen (som alltid är en av GDC-veckans höjdpunkter). Oh, the glamour!

Fotnot: Playstation Network är namnet på online-tjänsten för Playstation-formaten

0

Kommentarer

Kommentera artikeln