Bättre affärer genom större ansvar

Blocket.se är en marknadsplats med tre miljoner besökare varje vecka och med tusentals nya annonser varje dag. Förra årets samlade annonsvärde på Blocket.se var ofattbara 193 miljarder kronor. Bland alla dessa varor är det självklart så att man hittar många märkesvaror, och det är helt lagligt att sälja sin avlagda Canada Goose-jacka eller Rolex-klocka. Däremot tillåter inte Blocket.se annonsering av piratkopior och med den här texten vill jag beskriva varför.

Det är en enkel regel som bygger på att det är förbjudet att sälja kopior som är skyddade av ett varumärke. På så sätt kan man som köpare också känna sig trygg i att den utannonserade varan faktiskt är vad den utger sig för att vara.

Vi granskar varje annons manuellt före publicering. Ibland kan det dock vara svårt att avgöra om en vara är en förfalskning bara utifrån text eller bifogade bilder. Därför kan det ibland förekomma piratkopior, trots förbudet. Vi uppmanar dock tydligt annonsörer att intyga att varorna är original.

Därför gör vi allt vi kan på den här punkten, och därför samarbetar vi med flera stora varumärkesägare för att stoppa spridning av falska märkesprodukter och piratkopior. På så sätt jobbar vi för att förhindra att annonser som bryter mot gällande svensk lag läggs ut. Det är även en prioritet att skydda varumärkesägarens rättigheter, och att skydda användare från att ovetandes köpa kopior. Genom vårt varumärkesprogram får vi hjälp av varumärkesägarna att granska annonser där deras varumärken förekommer. Detta samarbete har cirka fyrtio olika företag nappat på och därigenom försäkrat sig om ett bra verktyg i kampen mot piratkopior och kloner.

Vad omfattar programmet? Den exakta omfattningen utformas tillsammans med varumärkesägaren. Här följer några exempel:

  • Regler och varningstexter för att stoppa annonser innan de publiceras
  • Borttagande av annonser som innebär intrång i skyddade varumärkesrättigheter som rapporterats av varumärkesägaren
  • Funktion för att spara sökningar som underlättar för varumärkesägaren att övervaka annonser som innehåller dennes varumärke
  • Verktyg för att administrera anmälningar och se status på respektive ärende
  • Avstängning av användare som vid återkommande tillfällen brutit mot regler för varumärken
  • Samarbete med varumärkesägaren vid eventuell polisanmälan av kriminell verksamhet

För Blocket.se är detta bara ett av alla instrument vi använder oss av för att skydda köpare och säljare mot oseriösa aktörer. När det gäller skydd för köpare och säljare tillhandahålls information och råd på våra säkerhetssidor, ”Handla tryggt”. Där kan man som användare läsa om hur man genomför säkra affärer i de olika kategorier som förekommer på Blocket.se. Vi tipsar bland annat om säkra betalningsmetoder för när varor ska skickas.

Blocket.se strävar ständigt efter att tillhandahålla en säker och effektiv handelsplats för både köpare och säljare i Sverige.

Thomas Bäcker
Kundsäkerhetsansvarig, Blocket.se

9

Kommentarer

    • Läs Pers senaste blogginlägg så förstår du varför Bäcker blev inbjuden att skriva här…

      • Enligt Pers logik borde det inte vara Blocket som övervakade annonserna på deras sajt, utan istället Blockets ISP!!!

        Pers logik, ja, som säger att ”eftersom en annonsförmedlare väljer att inte ta in alla annonser så är det rimligt att vi avskaffar brevhemlighet, budbärarimmunitet, mere conduit-principen och meddelarskydd för att låta telebolag och ISP:er övervaka sina kunders privata och förtroliga kommunikation på jakt efter olovligt kopierade filer.”

        Jag har en känsla av att Thomas Bäcker kanske inte riktigt fattat vad han lånat ut sitt och sitt företags namn till.

  1. Kan man fildela på Blocket, vilken grej, går det att sälja en fil, skulle en fil kunna stiga i värde, har ngn ,ngn gång lagt ut en fil till försäljning på Blocket, jag tror jag skall göra det
    en Bob Dylan video, men vad skall den kosta? det är ju bara ettor och nollor.

  2. Schkeptiska jag

    I mina öron låter det mer som ett försök att komma tillrätta med den besvärliga och irriterande second hand marknaden.

    Till exempel så skulle Canada Goose enkelt kunna hävda att äkta jackor med deras märke är kopior och därigenom få bort dessa annonser vilket i deras ögon leder till att de får sälja jackor för ytterligare 193 miljarder.

  3. Älskar reklam.
    Mer seriöst så kan man ju citera Martin i post #1, ”Jaha?”

    Blocket är ett av många företag som har avdelningar speciellt avsatta till att styra innehållet på detta sätt, genom dialog och information och ett aktivt, delvist manuellt arbete. Rätt väg, rätt sätt.
    I businessvärlden kan man översätta detta alltet till EVA. Eller Economic Value Added, som det heter på ren svenska.
    Andra företag i andra branscher som arbetar med EVA är diverse serviceföretag, marketingföretag och för att droppa namn, Kurger Bing och Microsoft.
    Självfallet finns det företag som inte, på grund av natur eller omgivning, inte arbetar efter EVA. Det kan vara juristbyråer, grossister, starkt etablerade företag i konkurensfattiga områden/branscher. Har inget känt företag att namedroppa tyvärr, men leta du så slipper jag.

    Blocket är inte enda företaget som huserar på nätet som arbetar enligt EVA. Vi har några stora aktörer, en del kända. Google, Prisjakt, KamratPosten ( http://www.netopia.se/2010/01/31/the-kids-are-alright/ ).

    I stort sett varje företag som arbetar inom en/ett kunkurrensutsatt bransch/område mot konkurrenter som kan erbjuda samma varor eller tjänster för ett bättre pris arbetar enligt EVA.

    Vad vi ser och får bekräftat är att detta gäller naturligtvis lika mycket på nätet som afk.
    Återigen, ekonomin online och afk fungerar likadant, efter samma spelregler och båda världar befinner sig i samma verklighet.

    Men det var uppenbarligen inte det som Thomas Bäcker ville säga med artikeln? 😉

    • Skulle man inte kunna se det som att underhållningsbranschens företag arbetar efter EVA-metoden när de tar handfasta tag att stoppa piratkopiering i dess olika former? Trots allt, konkurrensen från fildelningskanalerna och från kommersiella piratkopierare som erbjuder samma och ungefär samma vara för mindre penning, är stark och motverkas lättast med EVA-metoden om jag har förstått dig rätt.
      Nu bortser vi helt från etik och moral och koncentrerar oss på ekonomi, så vi tar inte upp hur piratkopiering i kommersiella syften skadar samhället utan ekonomiska motmedel.

      • Mja, mjo. Kan kan man. Men jag vill gärna såhär i efterhand göra skillnad på att arbeta ekonomiskt för att höja sig själv och arbeta ekonomiskt för att sänka konkurrensen.
        EVA talar hela tiden om att förhöja produktens eller tjänstens kvalité, inget om hur man går in på konkurrentens spelplan och rent av sabbar dennes verksamhet.
        Anledningen, säger en gammal ekonomilärare, är att tredje part, andra konkurrenten, gagnas av att övriga tar ut varandra. Lättförståeligt och konkret exempel.
        Jag kom dock inte på att fråga om hur han ser på att förändra spelplanen för att slippa arbeta efter EVA i dess klassiska mening 😉

  4. […] Pirate Bay med Blocket, men han har tydligen inte läst Blockets säkerhetschef Thomas Bäckers debattartikel här på Netopia om deras ambitiösa arbete mot förfalskningar och intrång. Att åberopa […]

Kommentera artikeln