Spelkonferens i Malmö

På väg till Malmö för att delta i Nordic Game-konferensen – en av Europas största konferenser för dataspelsutvecklare. Digitalt innehåll är förstås ett viktigt tema, så jag hoppas fånga upp ett och annat som intresserar Netopias läsare. Jag har sagt det förr, men dataspelen har en speciell roll i diskussionen om innehåll på nätet. Till skillnad från innehåll som musik, film, böcker mm, har dataspel aldrig varit analoga utan ”born digital”. Branschen har alltså alltid levt med perfekta kopior. I begynnelsen dominerade s k cartridges (en sorts kretskort), men med Vic-20 och C64 i det tidiga åttiotalet kom kassetter och senare floppy-diskar och den olovliga distributionen överträffade snabbt den reguljära (ofta i form av kassetter som byttes på skolgården!). Fildelning över nätet var också ett tidigt fenomen för dataspel, via BBS:er (en sorts anslagstavlor som man ringde upp via modem, en föregångare till world wide web) sent åttio-/tidigt nittiotal. Ibland sägs det att dataspel är mindre drabbade än andra innehållsbranscher eftersom man har utvecklat så bra ”nya affärsmodeller”. Man kan lika gärna säga att dataspel är hårdare drabbade, även idag bedöms cirka 9 av 10 PC-spel vara olovliga kopior – dvs bara vart tionde exemplar är lagligt. (Situationen är lite bättre för konsolformaten, Xbox, Playstation, Nintendo m fl.) Så dataspelens utmaning har sedan begynnelsen varit att på olika sätt vidga den lagliga delen av marknaden: med anpassat innehåll, tekniska skydd, nya distributionssätt, nya betalningsmodeller och så vidare. Men också med insatser från samhällets sida i olika former. Det här innebär att dataspelsmarknaden sedan nästan två decennier driver många av de affärsmodeller som ofta föreslås som lösningar för innehållsbranschernas bekymmer på nätet: mikrobetalningar, abonnemangstjänster, freemium-modeller, reklamfinansiering, s k affiliate-lösningar där spelet driver trafik till andra tjänster som sedan delar med sig av sina intäkter och mycket annat. Den senaste stora trenden är spel på Facebook, där flera olika av dessa intäktsmodeller kan vara relevanta. Det är ett exempel på hur innehållsleverantörer – stora som små – är beroende av infrastrukturaktörer (i det här fallet fungerar Facebook som infrastruktur) för att kunna ta betalt på något sätt för sitt innehåll. På samma sätt är det med t ex Iphone App Store, Xbox Live Arcade, PC-distributionstjänsten Steam (liksom svenska Gamers Gate), Playstation Network Store, Nintendo DSi Store, osv. Oberoende utvecklare har svårt att ta betalt för innehållet de producerar och är i praktiken hänvisade till ett fåtal kanaler som kan kontrollera materialet mer eller mindre ända fram till spelarens skärm. Jag tycker det är en rätt bra beskrivning av det s k ”kabel-TV-internet” som ibland målas upp som en skräckvision i debatten. För dataspelen är det redan verklighet. Alternativet är att ge sitt spel på PC och räkna med 900%-igt svinn. Det är för sorgligt, egentligen. Vi trodde ju att internet skulle sätta produktion och distribution i händerna på folket och riva hierarkier, men det blev precis tvärtom.

Tekniska skydd förresten, det finns en hel industri som producerar kretsar för att kringgå de skydd som finns inbyggda i t ex TV-spelskonsolerna. Det kallas ”mod-chip”, man kan lämna in sin konsol till någon mindre nogräknad teknikfirma som löder på ett chip som gör att det går att spela knäckta versioner som laddas ned från nätet. Den kunnige löder själv. Garantin upphör, men det är strängt taget inte olagligt (i Sverige) att installera ett mod-chip. Det är en omfattande näring, jag bad en gång brittiska kolleger om en lista på kända mod-chip och fick ett dokument på 36 sidor! En hel industri som lever på omfattande upphovsrättsintrång. Oj, där sprack visst bilden av den oskuldsfulle pojkrumspiraten.

Anyway, återkommer med det senaste om digital innehållsdistribution från Nordic Game i Malmö. Stay tuned!

36

Kommentarer

  1. Per, välkommen till skåne o våren, hoppas du får en fin vistelse och inget gubbsjukt gnäll över missade fiktiva intäkte, i så fall hade vi alla kunnat vara miljardärer
    må väl

  2. ”Alternativet är att ge sitt spel på PC och räkna med 900%-igt svinn.”
    Ja, om man räknar med att alla som laddar ner spelet hade köpt det annars. Vilket självklart är helt åt helvete.

    ”Oj, där sprack visst bilden av den oskuldsfulle pojkrumspiraten.”
    Hur tänker du här? Menar du att de som tankar hem för privat, icke-kommersiellt bruk är samma som säljer mod-chip?

    • 1. Nej, alla som laddar ner hade inte köpt det. Men många laddar ner istället för att köpa. Hur många vet ingen. Inte du. Inte jag.
      2. Du förstår nog egentligen. Bakom de oskuldsfulla nedladdarna finns en kommersiell näring som tjänar pengar på deras beteende.

      • Fast mediamaffians nuvarande taktik är ju att skrämma och stämma skiten ur svenssons. Så oavsett om det finns en grupp som tjänar pengar på att andra pysslar med fildelning av upphovsrättsskyddade verk så har all form av respekt för mediaindustrin blåst bort.

      • 1. Du har rätt i att varken du eller jag vet, men samtidigt drar ni slutsatsen att ni förlorar massor av pengar och massor av jobb går förlorade pga fildelning. Trots att massor av forskning visar på att fildelare faktiskt köper mer än andra. Och när man erkänner att man inte har en susning komma dragande med siffror som ”1.2 miljoner jobb” eller ”900%-igt svinn” är ju rent ohederligt, eller hur?
        2. Ja jag förstår var du vill komma, men det är en halmgubbefight. Visst finns det folk som vill tjäna pengar på andra som fildelar icke-kommersiellt och för privat bruk, men det är den icke-kommersiella och privata fildelningen vi försvarar, inget annat.

        • 1. Jag tolkar den forskningen (tänker t ex på KTH-rapporten made famous by Roger Wallis) som att de som är intresserade av t ex musik ofta både köper och laddar ner olagligt, medan den som är ointresserade av musik varken gör det ena eller det andra. Det säger inget om orsak och verkan. 900%-igt svinn får du tolka bildligt.
          2. Vad menar du med ”vi”? Jag vill belysa att den bild som dominerar det offentliga samtalet om upphovsrätt och pirater är ofullständig. Det är inte polemik mot något specifikt politiskt program. Men det var ju bra att vi var överens om den saken, vad ska man göra åt det?

        • ”900%-igt svinn får du tolka bildligt.”

          Kan vi inte tolka det som rent hittepå istället? Hittepå som du helt skamlöst häver ur dig för att det tjänar ditt syfte?

        • 1. Tja, det finns fler forskningsrapporter som stödjer den teorin. Jag själv är ett levande exempel. Jag skulle aldrig i h-vete köpa en film osedd på DVD eller Bluray, men jag äger uppemot 500 DVDs. Räkna på svinnprocenten du.
          Förresten, coolt att kunna häva ur sig siffror i en debatt utan att behöva ha någon täckning som helst för dem. Ska också göra det från och med nu!
          2. Jag antog att ”Oj, där sprack visst bilden av den oskuldsfulle pojkrumspiraten.” var riktat mot oss, dina meningsmotståndare, därav ”vi”. Vad ska man göra åt företag som säljer modchips? Jag vet inte, är det olagligt? Annars, inte ett skit.

      • Hårddisktillverkare tjänar nog också en del på fildelares beteende. Men vad har det med nånting att göra? Allvarligt, jag förstår inte alls vad det är för bild av en pirat som du menar spricker på grund av att en industri vill tjäna pengar på dem. Utveckla gärna.

  3. Per,… 900% svinn, konstigt att det där aldrig dyker upp i resultat och balansräkningen,
    var du sjuk under bokföringskursen?.. vidare läste jag att mod-chip industrin håller på och gå om dataspelbranschen i total omsättning, kanske dags för ”branschen” att rikta om sina investeringar precis som Astra-Zeneca satsar på genericabranschen, deras tidigare värsta fiender, mod-chip kan ju ses som en slags generica för spelbranschen-
    Jag har svårt att reta upp mig en sån här vackervårdag.

  4. Scary Devil Monastery

    Per, den som bygger en konsoll kapabel till att spela upp multimedia och sedan begränsar den till ett antal olika ”officiella” format via hårdvara måste vara litet väl naív om han inte väntar sig att en industri kommer att växa upp för att ta bort restriktionerna i hårdvaran.

    Jämför med att Volvo börjar sälja en bil som är begränsad till 80 km/h och vars motor stannar om den kör in på enskild väg. Vi Skulle mycket snabbt få en omfattande industri för att ta bort den konstgjort införda begränsningen där med. Om inte Volvo personvagnar omedelbart drevs i konkurs.

    Att begränsa kapaciteten i hårdvaran articifiellt är något kunderna har reagerat hårt på. Samma sak sker när man jailbreakar iPhones och bryter operatörslåsningen på vanliga mobiltelefoner.

    Folk snickrar vidare på det de själva har köpt, och jag har svårt att se hur man rimligtvis skall kunna säga att den saken är vare sig förvånansvärd eller klandervärd.

  5. Scary Devil Monastery

    Per, sedan kommer vi till ditt argument om hur infrastruktur skall stå för ansvar och innehåll igen…

    XBOX Live Arcade, Facebook, iPhone App Store etc är alla lysande exempel på hur direkta TJÄNSTELEVERANTÖRER. De har ingenting alls med hårdvaran och den direkta överföringen av data att göra annat än att de själva hyr kabelabonnemang av INFRAstruktursleverantörerna.

    Det är inte alls någon beskrivning av ett kabel-TV-internet. Ett exempel på det skulle vara om Microsoft ägde all kabel och hade förmågan att stänga av sina konkurrenter ifrån att använda internet överhuvudtaget.

    Vilket skulle ge att de som vill ha webhotell eller vara sökbara på internet köpte sin anslutning direkt av MS och ingen annan. Häri ligger ett flertal problem. Vi kan lugnt konstatera att Apple, MS, och Sony skulle bli tvungna att konstruera fysisk infrastruktur för var sitt internet ända ut till kund för att kunna agera som leverantör av både tjänst och struktur.

    Du förväxlar återigen – med berått mod eller av okunnighet vill jag låta vara osagt – vad infrastruktur betyder. Internetleverantör, alltså leverantör av direkt dataöverföring som sådan kan exemplifieras som Posten eller Vägverket.

    Samtliga av dina exempel givna ovan…Valve med Steam Launcher, App Store, Xbox Live…kan exemplifieras som tillverkare av bilmodeller som brukar vägen, alternativt som tryckare av postkort.

    Det alla dessa aktörer står för är att de både agerar tekniksupport för DRM, samt står för direkt kundsupport åt konsumenterna. Steam, App Store, och Xbox tillhandahåller två saker till de företag som anlitar dem: Dedikerade servrar som håller login-nycklar för konton, samt databaser över licensierade spel och appar.

    (Kan man cracka ett Steam-distribuerat spel? Jajamen…men det är ofta svårare att installera, och man går miste om de fördelar som kommer sig av att Steam även agerar kundsupport också. För de flesta konsumenter är Steam att föredra då man som kund får mervärde av ett slag som man helt enkelt inte får om man köpt spelet via retail.)

    Skillnaden mellan den klassiska distributionsmodellen är att vad man köper som konsument är att jämföra med support.

    Äpplen och Apelsiner. Igen.
    Alltså, Per…ärligt talat…

    • Nej, distinktionen är artificiell. I det här fallet är det tydligt att Facebook m fl fungerar som infrastruktur (de är förstås OCKSÅ tjänsteleverantörer, det ena utesluter inte det andra).

      • Skämtar du? Facebook leverar ingen infrastruktur. Förstå du verkligen inte vad infrastruktur är? Trafikverket levererar infrastruktur. Posten levererar infrastruktur. ISP:er leverar infrastruktur.

        För infrastrukturleverantörer är viktiga principer brevhemlighet, rätten till privat och förtolig kommunikation och budbärarimmunitet. Dessa principer är inte på något sätt tillämpbara för ett företag som Facebook.

        Som Scary Devil Monastery är inne på är det inte helt lätt om det är illvilja eller okunnighet det handlar om alla gånger.

      • Här ser vi ju tydligt Pers gigantiska tankevurpa. Menar du att så fort en tjänsteleverantör samarbetar med andra tjänster förvandlas man till en infrastrukturaktör? Då är Volvo en infrastrukturaktör eftersom de väljer ut vilka delar från tredjepartstillverkare som de bygger in i bilarna.

        Prova då hur Facebook fungerar utan tillgänglig internetuppkoppling. DÄR har du infrastrukturen, ingen annanstans.

        • Nej det är väldigt tydligt att du inte förstår. Läs alla svar du fått tidigare med ett öppet sinne så ska du se att det är en gigantisk skillnad mellan tjänst och infrastruktur. Pallar inte dra fler exempel.

        • Oops, den kommentaren skulle så klart ha varit till Pers inlägg 28/4 15:23 nedan.

      • Mjukvara blir inte hårdvara för att flertalet mjukvara kan virtualisera flertalet hårdvara.
        Tunnling innebär inte att det finns ett Internet i Internet.
        Hur tänkte du nu?

        • I praktiken fungerar Facebook som en infrastruktur för de aktörer som t ex publicerar sitt innehåll där. Förstår inte riktigt varför det är så konstigt att resonera i de termerna. Det är ett exempel på en tjänsteleverantör som i praktiken fungerar som infrastruktur.

  6. Precis som du själv påpekar, Per, så har det förekommit ett massivt piratkopierande av dataspel sedan dag ett för en sisådär 30 år sedan. Ändå har dataspelsindustrin vuxit och blivit världens största nöjesindustri, till och med större än filmindustrin. Jag påstår att detta är tack vare piratkopieringen. Du påstår att om det inte vore för piratkopieringen så skulle branchens intäkter varit i runda tal tio gånger större (dvs inte bara större än hela filmbranchen, utan tio gånger större)! Var och en får dra sina egna slutsatser om vilken av dessa två verklighetsbilder som är mest trolig.

    • Per Strömbäck

      Tyvärr inte större än film, även om det ofta påstås. Film är cirka tre ggr så stort räknat i omsättning global konsumentmarknad enligt Price Waterhouse Coopers Global Media Outlook. Jag påstår inte att intäkterna hade varit tio gånger större om piratkopieringen försvann över en natt. Men det är hypotetiskt. Du tror att spel vuxit tack vare piratkopieringen. Det är inget budskap som biter på den som försöker få ihop en spelutvecklingsbudget.

  7. Per vet nog skillnaden mellan infrastruktur och vad en tjänsteleverantör tillhandahåller, han försöker rita om kartan för att passa in på vad hans uppdragsgivare begärt, att fokusera bort från TPB-konglumeratet och individen, bara i sverige handlar det om över en miljon människor. Lyckas man inte med infrastrukturförändringarna kommer man att begära att elen stängs av till dem och kanske gryningsräder med Pers partner Pontén
    till hjälp(kan ingen lägga upp den där länken när pontén håller på o slår in dörren)
    vidare…. den privata kopieringen har givetvis varit av godo för dataspelsbranschen, bättre reklam och kunskapsspridning har de inte kunnat få.

  8. Scary Devil Monastery

    Per

    Distinktionen mellan Facebook och kundernas bredbandsleverantör är som mellan Posten och en privatanställd sekreterare/revisor, Per. Den ena tillhandahåller infrastruktur, den andra inte.

    Ett exempel som hade varit mer lyckat är skillnaden mellan internet och intranät. Där internet är infrastrukturen som tillåter dataöverföring, och ett intranät är ett darknet som styrs för exempelvis varje större firma. Facebook agerar som ett slutet intranät mellan användare – inte som leverantör av bredbandet till alla användare.

    Eller så jämför vi med – skillnaden mellan den organisation som den fysiska handlingen av att breven hamnar på rätt adress (Posten) och, säg, en mailutskicksfirma(Direktreklam.nu).

    Även i de fall där en infrastruktur har tjänsteleverans så rör det sig om två separata lagligt separerade tjänster. Exempelvis posten-Strålfors.

    Per, dina liknelser är mindre lyckade. Antingen vet du inte vad du talar om eller så sitter du och ljuger oss rakt upp i ansiktet. Med förlov, höj ribban en aning faktamässigt. Därefter blir åsikter något som kan argumenteras om.

    • Per verkar föga intresserad av diskussion, oavsett vad han påstår. Trots mängder av invändningar fortsätter han helt på sitt eget spår. Med siffror tagna ur luften och begreppsförvirring deluxe. 🙂

      • Per Strömbäck

        Är det ordet ”infrastruktur” som är ett rött skynke? Kalla det dominerande plattform, då. I praktiken fungerar Facebook som infrastruktur, skillnaden mellan infrastrukturaktörer och tjänsteleverantörer som Wotan, SDM m fl vill upprätthålla är teoretisk.

        • ..per hsr ni rökt på där på mässan?
          Är det bara en teoretisk skillnad mellan TELIA AB och ex Spotify? Pratar du filosofi eller praktisk lagtext och därmed de olika ansvarsområdena?

        • Det som är ett rött skynke är att du och dina uppdragsgivare vill införa övervakning och censur av infrastruktur. Ett sätt du försöker göra det på är genom en argumentationskedjan som går ungefär så här:

          Gmail filtrerar bort spam (Facebook stänger av användare/Blocket plockar bort annonser, etc.). Denna filtrering är accepterad och fortgår för fullt. Därför bör staten ålägga infrastrukturleverantörer att filtrera bort upphovsrättsskyddat material (eller som du brukar uttrycka det: ”rättstaten måste agera på nätet”).

          Denna falska argumentation fungerar bara om man blandar ihop tjänsteleverantörer och infrastrukturleverantörer och bortser från att de senare måste respektera brevhemlighet, rätten till privat och förtrolig kommunikation, samt att de skyddas av budbärarimmunitet.

          Det är lika ohederligt som det är genomskinligt.

  9. Scary Devil Monastery

    Per. Du har fel, det finns inget ”teoretiskt” med skillnaden infrastruktur-tjänsteleverantör. Lika litet som skillnaden mellan vägverket och SAAB är teoretisk.

    Och facebook är inte och har aldrig varit infrastruktur. Om en ”kund” på facebook väljer bort deras service har han hundratals alternativ till sociala forum att tillgå – eller kan sätta upp ett helt själv. Sak samma som man kan välja bort Lunarstorm, Gmail, eller för den delen, prenumerationen på Dagens Nyheter eller Svenska Dagbladet, utan att för den delen bli fråntagen möjligheten att läsa nyheter eller umgås med sina vänner på internet.

    Väljer han däremot bort Comhem, eller ännu bättre, kabelnätet i helhet, oavsett operatör exempelvis, har han vare sig internet, TV eller – förmodligen – telefon. Där har du den fundamentala definitionen av infrastruktur.Samma fenomen gäller om du väljer bort att åka på vägnätet eller Posten. Lycka till att skicka brev på rimligt sätt eller att framföra din bil.

    Här hoppas jag det går upp en talgdank. Den skillnaden är inte teoretisk eller illusionär för fem öre. Det är ingenting som vare sig jag eller Wotan ”hävdar”.
    Det röda skynket beror på att någon ohängd sofist ihärdigt envisas med att försöka hävda att det bara är en ”teoretisk” skillnad mellan äpplen och rötter eftersom de är anslutna till ett träd. Och att man därför borde kunna göra äppelmos av rötterna.

  10. …Här är per tillsammans med sin lärofader,
    http://www.youtube.com/watch?v=g1sjD7rlrHc
    Det är snart dags igen Per, en ny Dreamhack 2010, du slåss mot väderkvarnar.
    Alla har förstås sett det här klippet, men det är symptomatiskt för hur Per argumenterar just nu, i motvind, jag har sagt det förut; varför kan ingen fylla i och förstärka Pers argumentation? Skojar branschen med oss?

Kommentera artikeln