Sociala nätverkspel kräver nya slags pengar

Facebook är ett buzzword lite överallt, men inte minst när det gäller dataspel. På Nordic Game-konferensen i Malmö som öppnar idag är sociala nätverksspel det viktigaste temat. Och det finns förstås många goda skäl till det. Det är enkelt att göra spel för t ex Facebook, korta produktionstider, låga kostnader, effektiva marknadsföringsverktyg och inom kort en särskild valuta – Facebook credits. Det betyder inte minst att det är billigt och går fort att misslyckas, dvs risken minskar. För alla spel blir inte bra och alla bra spel blir inte framgångsrika. Men den kanske största skillnaden är att det blir möjligt för spelutvecklare att attrahera kapital från källor som inte varit tillgängliga tidigare. Traditionellt är det spelförlagen som investerat i spelutvecklingsprojekt, de är de enda aktörer som har kunskap om marknaden och som kan väga risken i ett projekt mot en portfölj av andra produktioner. Men med digital distribution och sociala nätverksspel blir det möjligt för utvecklaren att presentera en egen affärsplan för investerare och dessutom snabbare kunna rätta till svagheter eftersom man direkt ser hur spelarna agerar. Det här är ett nytt kapitel för spelutvecklarna och parallellt med föreläsningar om hur man utvecklar sociala nätverksspel finns mycket riktigt en finansieringsdel. Läs mer om vad det här innebär i praktiken i intervjun med Playfishs vd Kristian Segerstråle är intill.

Netopia berör förstås mer än dataspel, men jag hoppas att läsaren har överseende med spelfokuset de här dagarna när Nordic Game-konferensen pågår. Som jag tidigare sagt så är det ju mycket av det som testas i dataspel som också är användbart för andra innehållsbranscher och, vem vet, samhället i övrigt.

1

Kommentarer

  1. Scary Devil Monastery

    Det här rör litet grann begreppet ”mikrofinansiering” som Sunde’s flattr-satsning och paypal gått i bräschen för. Miljoner minimala inkomstkällor i stället för ett tusental hyfsade.

    Värt att tänka på, och tänkvärt att dataspelsbranschen anammat den här metoden sedan förhållandevis lång tid ända sedan kontouppsättning på centralservrar och betalning via SMS eller paypal-konton blivit aktuella för upplåsning/fösäljning, eller provision på överföringar.

Kommentera artikeln