Nya grepp på Netopia-webben

Huvudtemat på nyss avslutade dataspelskonferensen Nordic Game var sociala nätverk och digital distribution. En av de största auktoriteterna på området (och konferensens huvudtalare), Playfish-VD:n Kristian Segerstråle, beskrev för Netopia igår (se intervju här intill) de tydliga skillnaderna mellan att göra spel enligt den traditionella metoden – med lång utvecklingstid innan spelet når publiken – och för t ex Facebook – där man gör en enkel version och sedan låter spelarnas agerande styra utvecklingen. Spelutgivaren ser snabbt vilka delar av spelet som fungerar bra och vilka delar som spelarna väljer bort, man kan testa nya funktioner genom att låta en begränsad grupp använda dem och jämföra med övriga: utgivaren ser direkt om spelarna klickar på en ny knapp eller om de spelar längre om man ändrar poängsystemet. Utvecklingsarbetet blir ett samspel med publiken, det är rätt fascinerande. Netopia vill förstås inte vara sämre, utan testar några av de här idéerna här på netopia.se. De närmaste dagarna kommer Netopia att se lite annorlunda ut än vad ni vant er vid. Evenemangen får en egen ruta på förstasidan, nya kommentarsfält och inom kort kompletterande innehållskategorier. Det är frestande att skriva att jag vill höra era synpunkter, men om vi ska följa Segerstråles princip så ska alltså jag analysera data om vilka länkar ni klickar på, om ni läser mer, om ni stannar längre på sidan osv. Vi får väl se hur det går med den analysen, men Netopia sparar inga ansträngningar för att förbättra upplevelsen för er läsare!

0

Kommentarer

Kommentera artikeln