Isländsk valuta i cyberrymden

Befinner mig på Island för ett nordiskt möte om dataspel (mitt ”dagjobb” är som några av er vet som talesperson för Dataspelsbranschen), närmare bestämt avseende Nordiska datorspelprogrammet – ett kulturpolitiskt projekt inom Nordiska ministerrådet. Island är extra aktuellt med tanke på vulkanaskan och den är verkligen tydlig här, ett gråbrunt damm som ligger över allting och fastnar i luftrören.
Island är också bas för en av Europas största dataspelsframgångar: Eve Online. Ett online-spel med rymdtema, ett virtuellt samhälle där spelarna bedriver krig och handel. Med över 250 000 aktiva spelare, skämtar utvecklaren CCP om att de snart har gått om Islands befolkning. Spelet har också en egen valuta, ISK – ”interstellar kredits”. De flesta som driver online-spel brukar motarbeta det, men de virtuella vallutorna kan i praktiken växlas till ”riktiga” pengar. Edward Castronova, professor i telekommunikation vid Indiana University Bloomington, har beskrivit fenomenet i Synthetic Worlds (University of Chicago Press, 2005) och gör en intressant parallell till Eurons föregångare ECU (”European Currency Unit”) som handlades på valutamarknaderna under många år utan att ha någon fysisk form. Virtuella pengar är alltså inget som har kommit med online-spel!
Dagens kurs är 200 miljoner ISK för 10 US-dollar. Interstellar Kredits, alltså. 200 miljoner isländska kronor (ISK!) ger hela 1,6 miljoner US-dollar. Islänningarna ska nog vara glada att det virtuella snart överträffar verkligheten avseende antalet anställda snarare än valutakursen…

5

Kommentarer

  1. hörrdu din globetrotter, trevlig helg

  2. Scary Devil Monastery

    Per, inte för att vara sådan…men det där var väl ändå en gammal nyhet? Virtuella pengar, utväxling, och handel med virtuella föremål har ju föregått i stor skala sedan Ultima Online. Jag känner folk som i tider av arbetslöshet har lyckats försörja sig väl på den saken (tills det gick inflation i antalet ”arbetare” och ”sweat shop”-konkurrensen ifrån asien blev för tung).

    Även om det är svårt för enskilda spelare att försörja sig på att spela finns idag en uppsjö av ”gratis” MMORPG där utvecklarna insett att spelare ofta är villiga att betala riktiga pengar i utbyte mot att inte behöva slita i tio timmar för att få vissa saker. Mikrobetalningar i stor skala. Och om man är den som utvecklat spelet och har en unik produkt, värld, och upplevelse att erbjuda, så kan man med en spelarbas på 100.000 även med ett ”gratisspel” skrapa ihop en hyfsad penning.

    Väl att märka, Per…ett MMORPG är ofta vad jag anser vara det absolut bästa exemplet på internetlönsamhet – betalning för löpande tjänster (abonnemang) samt mikrobetalningar.

    Kul att se att åtminstonde én aspekt av den isländska marknaden klarar sig alldeles förträffligt. 🙂

    • Ja, men alla Netopias läsare kan inte ha lika bra koll på MMORPG som du, Scary! Affärsmodellen är extremt intressant, det finns massor att diskutera. Men de allra flesta MMORPG:er är inte lönsamma, så det är ingen perfekt lösning. Dessutom finns en massa rättsliga diskussioner, penningtvätt, virtuell stöld, äganderätten till virtuella föremål etc.

  3. Scary Devil Monastery

    Ja just ja…och trevlig helg. 🙂

Kommentera artikeln