Den digitala musikförsäljningen har fördubblats under 2010

Den totala musikförsäljningen ökade med 1,7 procent under det första halvåret 2010, ett fortsatt trendbrott efter en lång tid av nedgång och förlorade intäkter inom musikbranschen, skriver GLF och Ifpi i ett pressmeddelande. Sverige är därmed fortfarande ett av få länder i världen med ett positivt musikförsäljningsresultat.

Den digitala försäljningen står för 31,9 procent av den totala musikförsäljningen, en uppgång med hela 103,2 procent under året. 9,6 procent av den digitala försäljningen kommer från mobila tjänster och 90,4 procent kommer från övriga Internettjänster.

”Förra året visade försäljningen för första gången sedan år 2002 en positiv försäljningstillväxt och att uppgången fortsätter även i år är positivt för vår bransch. Fler bra lagliga musiktjänster, Ipred-lagen och ett bra utbud av musik är några av anledningarna till ökningen”, säger Lisa Cronstedt, Informationsansvarig på IFPI Svenska Gruppen/GLF.