Digitala berättelser: Yourlife går över gränsen

Carina Nunstedt är en rutinerad tidskriftsentreprenör som nu tagit steget in i en ny form av helhetskoncept som varken låter sig begränsas till analogt eller digitalt.

När Carina Nunstedt var föräldraledig från Expressen kom hon på idén till Mama vars målgrupp inte är direkt svårdefinierad. Därefter har hon varit med och startat två andra magasin med en tydlig nisch; Family Living och Passion for Business.

Något för alla delar av livet

Yourlife föddes ur viljan att skapa något som kunde beröra många aspekter av livet och som var mer än ett magasin. Yourlife består av en sajt (yourlife.nu), events och seminarieserier samt ett fysiskt magasin med premiär i augusti 2010. Det som förenar är ambitionen att engagera och inspirera, att gå på djupet men samtidigt ge utrymme för yta. I nuläget omfattar Yourlife följande teman:

  • BOOKyourlife – böcker och författare
  • WORKyourlife – karriärinspiration
  • MINDyourlife – psykologi och personlig utveckling
  • TIMEofyourlife – kultur, politik och omvärldskoll
  • TRAVELyourlife – resor
  • STYLEyourlife – mode
  • SPAyourlife – skönhet och hälsa
  • SPICEyourlife – mat och dryck

– Jag har alltid utgått från mig själv när jag har startat tidningar och tänkt ut nya koncept. Det måste vara något som jag själv har saknat. Sen testar jag det först på vänner och personer i min omgivning.  Det är klart att vi också gör fokusgrupps-undersökningar och liknande, men jag tror att det är svårt att hitta passion i ett koncept som tas fram utifrån en identifierad lucka på marknaden. Jag tror mer på idéer som föds ur en journalistisk nyfikenhet. Yourlife bygger på en oerhörd nyfikenhet på hur folk lever sina liv, vad vi drömmer om, drivs av och saknar, säger Carina Nunstedt.

Yourlife.nu – mer än ett magasin på nätet

Sajten yourlife.nu lanserades i mars 2010. I april hölls det första stora eventet på temat LIVEyourlife (tidigare hade en rad författarkvällar arrangerats). Först den 24 augusti kommer det första tryckta magasinet.

– Det är unikt för Bonnier Tidskrifter att börja med event och sajt och att magasinet kommer först senare. Redan när sajten lanserades kunde man bli medlem. Syftet var att inte komma ut med en tidning som hade noll prenumeranter från start utan att redan från början ha en liten kärnmålgrupp av 2000-3000 betalande medlemmar, ”early adopters” som känner stark tillhörighet och lojalitet med varumärket.

Sajten yourlife.nu är tänkt att vara mycket mer än ett magasin på nätet.

– Det känns viktigt att sajten har sitt eget liv där vi jobbar med aktualitet och lyfter fram artiklar som inte får plats i tidningen och ger utrymme för interaktivitet.

Genom sajten kommer också Yourlifes olika arenor mötas och växa samman.

– Vi vill jobba mycket med rörligt material, bland annat livesända från våra seminarier och ge möjlighet att titta på intervjuer med personer som förekommer i magasinet eller på våra events. Ett annat exempel på hur sajt, event och magasin kan komma att samspela är att skapa en Yourlife BOOKstore, en webbshop med både digitala och tryckta böcker. Sen kommer vi att starta en podradioshow med två etablerade radioprofiler i augusti 2010.

Mediebranschen smälter ihop

– Det är otroligt spännande hur experimenterandet med olika uttrycksformer gör att mediebranschen smälter ihop. Jag har inte jobbat så mycket med webb tidigare, men det är roligare än vad jag trodde. Jag kan bli ganska frustrerad av tekniska hinder och processer, men det mesta går att ta sig förbi, även om det kan ta tid…

Leken med olika format och teman inspirerar Carina Nunstedt, som också tror att just denna lek är central för att kunna överraska läsare och annonsörer.

– Jag hade inte gjort detta om det ”bara” hade varit ett magasin. Oförutsägbarheten i utvecklingen av Yourlife sporrar mig otroligt mycket som entreprenör. Det känns befriande att inte tänka att nu lägger vi detta pussel och sedan är det klart. Det måste vara under ständig utveckling och den principen tror jag att alla medievarumärken måste leva mer efter idag. Det går inte bara att förvalta de läsare eller tittare som man redan har. Istället är det viktigt att fundera kring hur läsarna och annonsörerna kan överraskas genom att göra nya saker nästa år och nästa igen. Den stora utmaningen är såklart att förändra utan att tappa kärnan.

Lägga till snarare än att låsa in

Tills vidare är allt material på sajten gratis och tillgängligt för alla. Detta kommer sannolikt att förändras, men då handlar det inte om att låsa in befintligt material utan snarare om att lägga till material för medlemmarna.

– Det är viktigt att bjuda in brett från början, men framöver måste vi premiera medlemmarna genom att erbjuda ytterligare bonusmaterial.

Yourlifes intäkter kommer framför allt från medlemskap, biljett- och sponsringsintäkter vid events samt från annonsering och lösnummerförsäljning av det kommande magasinet. Yourlife knyter också till sig partners som vill samarbeta på alla tre arenor.

– När jag började på Bonnier Tidskrifter fick jag lära mig att man var tvungen att välja om ens titel var en lösnummeraffär, annonsaffär eller prenumerationsaffär. Men jag tror mycket på att bli så stark som möjligt på alla tre, det minskar sårbarheten.

Mötets betydelse

Carina Nunstedt ser ett stort värde i mötet med och mellan läsarna och besökarna. En bloggportal planeras på sajten, men interaktiviteten ska också ske i form av fysiska möten.

– Ofta träffas vi väldigt flyktigt på till exempel Facebook och då blir det mer exklusivt att träffas på riktigt. Det är det våra events och seminarier erbjuder. Men oavsett om det sker digitalt eller inte så ligger det något oerhört starkt i det samtalet, det personliga mötet. Det viktigaste för att kunna lyfta samtalet är att låta det ta tid. I magasinet Yourlife ska till exempel många av texterna få vara lite längre. Det kanske låter enkelt, men det är inte så mycket idag som får ta tid. Men Yourlife ska handla mer om slow fix än quick fix. Det finns för mycket av ”tre steg till en platt mage”. Livet behöver inte ha en snäv projektplan. Yourlife ska ge tid att reflektera och erbjuda mer läsning och reportage. Det finns en utbredd tro att vi inte orkar läsa längre texter, men det gör vi. Vi läser ju böcker som aldrig förr. Sen måste det ju vara en mix såklart, det är därför jag pratar mycket om både yta och djup.

Medieföretagen har mycket att vinna på att själva bli mer interaktiva, menar Carina Nunstedt:

– Det är inte bara läsarna som ska vara interaktiva. Mediemarknaden i stort måste kommunicera närmre med sina målgrupper. Idag väljer många att posera framför att interagera och det har man inte råd med i fortsättningen. Det blir livsnödvändigt för alla medievarumärken att hitta nya arenor där man kan träffas och lyssna samt möta sina målgrupper.

– En annan framgångsfaktor för medieföretagen är att bli bättre på att lyfta fram kreativitet och nya innovationer. Vi ser hur många unga tjejer och killar har ett stort intresse för att starta eget och omsätta sina egna idéer i ett affärstänk. Det måste vi ta till vara på bättre.

Internationellt intresse

Yourlife har redan fått positiva signaler om ett internationellt intresse för konceptet och detta ligger väl i linje med Carina Nunstedts ambitioner.

– Inom fem till tio år ska vi vara en stor aktör och finnas i åtminstone ett land till utanför Sverige. Det är inte bara här det finns behov av mer djup och större drömmar.

Denna text publicerades först i Digitala berättelser, en reportagebok om ett antal svenska företags arbete med digital affärsutveckling, som lanserades av Medieföretagen under Almedalsveckan 2010.

0

Kommentarer

Kommentera artikeln