Digitala berättelser: Musikskaparnas nya favorit

Världen behöver en smidig plattform för att kunna dela ljud på nätet. Det menar SoundCloud som tror sig kunna bli för ljud vad Flickr är för bilder, och därmed en av världens mest besökta nätsajter.

Tanken föddes utifrån de egna erfarenheterna som musikskapare. Eric Wahlforss hade under namnet Forss släppt och turnerat med plattan Soulhack 2003. Medgrundaren Alex Ljung jobbade i studio och parallellt pluggade de båda på Handelshögskolan i Stockholm och på KTH.

– Det var tydligt att det saknades något här. MySpace var i stort sett det enda som fanns. Men det var egentligen inte ens gjort för musik, utan bara tänkt för att få över en fil från en person till en annan, säger Eric.

Verksamheten startade i Stockholm 2007, men bedrivs numera från Berlin, ett av världens viktigaste kluster för musikmjukvaruföretag och även för musikskapare. Verksamheten har utvecklats snabbt och på SoundCloud arbetar idag mer än 30 personer.

Tjänsten är enligt SoundClouds egen utsago världsledande som delningsplattform för ljud. Sajten har i juni 2010 uppemot en och en halv miljon användare, alltifrån det stora flertalet som är osajnade bedroomproducenter till stora namn som Snoop Dogg och Kylie Minogue.

Det som SoundCloud erbjuder är ett sammanhang för att publicera, lagra och sprida musik, brett eller till mindre grupper, men även för att bearbeta och skapa ny musik. Sedan kan man följa upp och analysera var och hur musiken lyssnas på, vilket till exempel kan vara till hjälp för att kartlägga var en artist har sina lyssnare och bör turnera.

– För att göra musikskapande meningsfullt så vill man gärna dela med sig. Traditionellt har det varit ganska komplicerat. Nu är det bara att trycka på en knapp så kan man dela det med hur många som helst. Det är det vi möjliggör.

– Visionen är att bli ungefär som Flickr för musik, vilket vi i princip redan är, men vi kan ta det mycket längre och bli mycket större än vad vi är idag.

Mer och mer musik

Det är väldigt många som gör musik i dag, och trenden är tilltagande. Detta kan till exempel illustreras med iPhone-applikationen I Am T-pain, som är en av de mest populära musikapplikationerna för iPhone. I den kan man skapa och dela rapmusik. Totalt har den genererat 27 miljoner låtar på mindre än ett år. Även om dessa naturligtvis är av mycket varierande kvalitet så kan det jämföras med iTunes som totalt har omkring 10 miljoner låtar i sitt bibliotek, vilket är stora delar av all hittills utgiven musik.

– Det visar hur enkelt det är att få ut grejor. Vi har idag ett antal miljoner låtar på vår sajt, men redan nästa år kommer vi att i antal låtar gå om iTunes.

Eric är noga med att understryka att SoundCloud inte handlar om en webbaserad musiklyssningstjänst, utan just om att ta emot, dela och sprida ljud och musik. Målgruppen är musiker, inte lyssnare. Vid ett försök att hitta en parallell i den fysiska världen nämner Eric blandbandet som närmaste motsvarighet.

– Den vanligaste missuppfattningen om oss är att vi skulle kunna liknas vid Spotify. Den stora skillnaden är att vi inte licensierar stora kataloger med musik som vi erbjuder lyssnarna. Vi är helt fokuserade på kreatörer. Vi försöker hela tiden utgå från dem och deras behov.

– Vi är heller ingen destinationssajt – målet är inte att alla ska komma just till oss. Upptäckten av själva musiken sker på en massa andra sätt, som via Facebook, Twitter och bloggar som har vår widget.

– I dag har vi 1,5 miljoner användare över hela världen. Om vi tittar på vilka intressen de har så ser vi att den stora massan är involverad i musikproduktion på ett eller annat sätt. Den största delen av musiken är osajnad.

Betalningslösningen bygger på att man betalar för större utrymme och extra funktioner, bland annat ett analysverktyg för att se var och när musiken blir spelad. Basversionen är gratis. Kostnaden för ett premiumkonto är idag 29 euro per år.

– Lagringen är en av de viktigaste sakerna för våra användare, men också analysverktygen. Alla seriösa aktörer tittar på våra data för att planera turnéer och liknande.

Eric beskriver SoundCloud som nästa steg inom distributionen av musik.

– Det är stor interaktion mellan dem som producerar och dem som lyssnar. Det finns inga mellanhänder. Det är väldigt enkelt och allting sker i realtid.

Som en följd av detta har flera artister börjat med remix-tävlingar, som en del av sin lansering. De lanserar inte bara själva låten utan också delarna av den, vilket möjliggör remixer, som sedan laddas upp igen. Så kan de bästa låtarna uppmärksammas på deras sajt, till exempel.

– Den amerikanska Dj:n och musikproducenten DJ Shadow fick omkring 3 000 mixar på sin låt på bara två veckor. Så det blir en väldigt stor volym. Mycket är naturligtvis skräp, men så har man de tio bästa som är sjukt bra låtar.

Innovation för musikskapare

Eftersom SoundCloud inte är en lyssningstjänst så står de delvis vid sidan av den stora debatten kring musiktjänsterna och lyssnarnas betalningsvilja.

– Vi försöker inte som Spotify att lösa musikindustrins stora utmaning, som handlar om svårigheten att med lönsamhet sälja inspelad musik.

Den trend Eric identifierar är att de flesta artisterna ger bort mer och mer. Det började med att man gav bort en låt från en b-sida, sen gav man bort något från skivan. Nu ger man bort tre låtar från albumet och har 30 sekunders förlyssning på resten.

– Man har blivit mer och mer frikostig. Det bygger på insikten om att spelningar, merchandise och publicering överlag är de mest värdefulla kanalerna. Själva musiken ensam är i regel en för liten inkomstkälla, särskilt om musiken streamas.

SoundCloud har aldrig varit intresserat av att tillhandahålla en konsumentmodell, bland annat för att konkurrensen bedöms vara mycket hård.

– Det är väldigt många som har satsat på att försöka lösa det problemet. Vad vi gör är att vi försöker vara innovativa inom musikmarknaden och marknaden för digitala musikinstrument.

Ännu lättare att dela

Hittills tycker Eric inte att frågeställningar kring upphovsrätt har varit ett problem för SoundClouds utveckling.

– Vi är inte en konsumentplattform i första hand. Vi tjänar ju inga pengar på nedladdningar eller sådant. Vi har inte ens berört det faktum att det kommer folk och lyssnar på musik. Vi mäter inte det.  Om en artist kontaktar oss och meddelar att någon annan lägger upp upphovsrättsskyddad musik, så tar vi naturligtvis bort det.

Vid starten var bilddelningssajten Flickr en stor inspirationskälla. Flickrs grundare sålde till Yahoo redan när de hade nått 200 000-300 000 användare. Det var ursprungligen även SoundClouds mål. Sen passerades plötsligt den gränsen. Men verksamheten rullar på.

– Jag hade turen att på något sätt ha gjort mig ett namn inom en viss scen, men också som en lite nördig producent, som folk känner till. Och då gjorde vi det till en grej och sa att nu har den här snubben startat något bara för musiker. Det var viktigt att vi fick med aktivt folk.

I stället för att ha en traditionell marknadsföringskampanj vid lanseringen så ordnade SoundCloud en fest på taket till företagets kontor i Berlin. Särskilt intressanta musiker och användare flögs in, som spelade och festade i 48 timmar.

– Det finns en naturlig tillväxtaspekt i användandet. Om en person ska skicka en fil till en annan person, så sajnar den personen också upp sig, och så sätt blir medlemmarna fler. Folk började skicka ut inbjudningar till hundratals personer i stället för till bara någon enstaka. Vi lade väldigt mycket fokus på att göra en intressant produkt. I det ligger också det faktum att den är viral. Men det var inget vi fokuserade på i första hand.

Nu ska SoundCloud bli ännu lättare att använda för att dela med sig av sin musik. En stor uppdatering är under arbete. Kodnamnet är ”share”.

– Vi har gjort om alla flöden så att det lätt går att föra ut på de olika nätverk och forum. Via en Twitter-rad eller Facebook-uppdatering. Så då kan man publicera samma grej på alla ställen samtidigt.

Eric är förvånad över hur få konkurrenterna är.

– Det är konstigt. Vi undrar var de gömmer sig. Det finns några som gör liknande saker, men ingen seriös konkurrent.

Målet är att bli en topp-50 sajt på nätet. En topp-25 om det går riktigt bra. I dag ligger de [hur många dagliga besök?] omkring topp-1000, beroende på lite hur man räknar.

– Ser vi på sajterna som är stora i dag handlar mycket om plattformar för ljud och bild. Kan man göra en generell plattform för ljud och göra den så bra det bara går så blir det en topp 25-sajt. Det är så pass grundläggande struktur för hela webben. Sen ska vi vara inbyggda i alla plattformar, i allt som genererar ljud, avslutar Eric.

Soundcloud
SoundCloud startades 2007 av Alex Ljung och Eric Wahlforss och är en nätplattform för ljud som låter sina användare ta emot, sända och distribuera sin musik och annat ljud. För människor som arbetar med musik regelbundet kan SoundCloud öka effektiviteten genom att dessa kan fokusera på musiken och inte tänka på själva filerna. För musikkonsumenten innebär det enkelhet att få tillgång till stora mängder osajnad musik, dessutom utan att behöva ladda ner dessa illegalt. Betalningslösningen bygger på att man betalar för större utrymme och extra funktioner. Basversionen är gratis. USA är det enskilt största marknaden, därefter Storbritannien och Tyskland.

Denna text publicerades först i Digitala berättelser, en reportagebok om ett antal svenska företags arbete med digital affärsutveckling, som lanserades av Medieföretagen under Almedalsveckan 2010.

2

Kommentarer

  1. Scary Devil Monastery

    @Per

    Vi har haft ett antal diskussioner hittills där jag har lyft just ”tjänstefrågan” och ”tillgänglighet” som en nyckel i marknadsföringen av media på nätet. Det här är ett av de bättre exemplen – som jag faktiskt hade missat helt. Man tackar. 🙂

    Men du kan se hur en sådan här lösning är lysande för kreatörer och artister – inte bara kan man på lekmannamässigt sätt marknadsföra och ta del i nya trender inom musik – betaltjänsten är högst överkomlig men sätter trots det ringa priset ett marknadsanalysverktyg i händerna på vem som helst som är fullt jämförbart med den analys och marknadsföring som ett större mediabolag kan tillgodose – med skillnaden att de tar 99% av eventuell inkomst.

    Allt eftersom fler artister nappar på sådana här tjänster eller startar egna, så kommer vi att se strålande nya tider för kulturen rent allmänt. Vi som konsumenter efterfrågar i allt högre grad multilösningar där vi på enkla sätt inte bara kan ladda upp, ladda ned, och lyssna på musik, men även behandla, processa, och analysera media.

    När jag ser sådana här produktioner blir jag lika upprymd som om jag hade privilegiet att beskåda när Edison’s uppfann glödlampan eller när Babbage skapade den första mekaniska kalkylatorn. Vi lever sannerligen i uppfinningarnas tid – där de bästa uppfinningarna numera lever i högönsklig välmåga utan att behöva dras med ”patent” och ”licenser” som bojor runt benen. 🙂

  2. Scary Devil Monastery

    Som en fotnot eftersom du arbetar inom spelsektorn skulle jag vilja att du tar en titt på spelföretaget Bethesda – och vad de har åstadkommit med sin ”Elder Scrolls”-serie, och ”Fallout 3”. Spelare efterfrågar i allt högre grad möjligheterna att själv få modifiera och interagera med spelen. Rätt skruvat kan man även här se potentiella kassakor…

    Per, eftersom du har fingret på pulsen inom spelmarknaden, har du hört om liknande vågor rör sig där? Vissa påstår att framtiden inom spel kommer att vara låsta konsollformat. Jag spår annorlunda.

Kommentera artikeln