Digitala berättelser: Bion har blivit digital

SF Bio ökar sitt besökarantal, både i salongen och på nätet. De digitala satsningarna har gett resultat. Och utvecklingen fortsätter.

SF Bio har funnits i över 90 år. Under 1950-talet hade bion en glansperiod i Sverige med närmare 80 miljoner besökare per år. Sedan blev det besvärligare tider först i och med tv:s genombrott i slutet på 50-talet och därefter med videons intåg på 80-talet. Sedan dess har bion legat hyfsat stabilt kring cirka 15 miljoner besök per år. De senaste åren har man till och med kunnat se ett uppsving. Förra året gjordes det 17,4 miljoner biobesök i Sverige.

– Vår affärsidé handlar om att skapa den bästa filmupplevelsen. Vi är ett upplevelseföretag som ska visa film på absolut bästa vis. Det säger Christoffer Cederschiöld, som jobbar som affärsområdeschef för Nya Medier på SF Bio.

Den generella digitaliseringen i samhället tror han bara har påverkat bion positivt.

– På vardagarna sitter vi mer och mer vid våra datorer. På fritiden vill vi komma ut och träffa människor. Biografen är en social arena där besökarna kan skratta, gråta och ha trevligt tillsammans. Det är samma sak inom musikindustrin där man vill komma åt upplevelsen i konserter och uppträdanden.

En av anledningarna till uppsvinget för bion handlar om 3D-filmens intåg, i kombination med en bra repertoar.

– Det visas mycket bra film nu. Kopplat till detta har vi installerat 3D i många av våra salonger över hela landet. Och 3D är något som lockar biopubliken. Det såg vi framför allt kring årsskiftet i och med lanseringen av Avatar, filmen som har satt 3D på kartan. Redan nu ser vi att Hollywood har ytterligare en rad 3D-filmer på gång.

Själva 3D-infrastrukturen, som till skillnad från den traditionella filmvisningsapparaturen är digital, möjliggör också många nya typer av koncept och lösningar, bland annat direktsändning och en flexibel repertoar.

– Vi kan helt plötsligt börja titta på fler typer av event, såsom rockkonserter och liknande. Vi kan sända liveshower direkt på bioduken.

– Vi har redan lyft fram opera för den målgrupp som inte vanligtvis går på bio. På så sätt får vi in dem i biomiljön och kan låta dem återfå sitt biointresse. Vi har också haft event som fotbolls-VM och visat fotbollsmatcher direkt i biosalonger, men även stand up-bio och barnvagnsbio.

Världsledande hemsida

SF Bio fanns tidigt på nätet. Icon Medialab gjorde företagets första prisbelönta hemsida 1997. I grund och botten handlade det om att göra sig ännu mer tillgängliga för sin publik. Det ska vara lätt att komma åt biobiljetter, menar Christoffer Cederschiöld. Sedan tidigare arbetar SF Bio mycket med att synas i dagspress och på några av de sista sidorna i kulturdelen finns biorepertoaren synlig. Sedan 2008 finns en mobilsajt och en iPhone-applikation, målsättningen är att ha en biljettkassa i varje kunds ficka.

– Våra mobila satsningar har fått fina utmärkelser och har uppmärksammats i internationell press, bland annat i Wall Street Journal. Mycket beroende på att vi varit tidigt ute, haft intressant innehåll och på så sätt kunnat skapa ett gott samarbete med operatörer och telefontillverkare.

På sajten jobbar man också med nyheter från filmvärlden och andra typer av filmorienterat innehåll, som trailers och ett medlemsforum.

– På så sätt kan våra 500 000 medlemmar i Bioklubben kommunicera och vara delaktiga. Här kan man bland annat diskutera och recensera film.

– Vi jobbar även med ett egenproducerat webb-tv-program där programledaren och filmkritikern Orvar Säfström berättar om vilka filmer som går att se på bio just nu.

Besöken på sf.se ligger på omkring 1,5 miljoner unika besökare per månad och sidvisningarna på över 22 miljoner i månaden. Det är mer än storstadstidningar som Sydsvenskan och Göteborgsposten. Omkring 200 000 besökare tittar på trailers och Orvars biopremiärer varje vecka.

USA ligger efter

Tiden då filmerna hade premiär i USA ett halvår innan de kom till Sverige är förbi. I dag har SF Bio i allt större utsträckning premiärer samma dag som i USA.

– Vi har gått allt mer mot att köra premiärer över hela världen. Stora delar av vår sommarrepertoar är sådan. Ibland kan det till och med vara så att en film har premiär i Sverige före den har premiär i USA. På så vis blir det också mindre intressant att börja sprida filmer illegalt.

– På stora biografkedjor i USA ligger andelen förköp av biljetter på bara runt fem procent, medan det hos oss ligger på hela 70 procent. I USA kan man på många orter inte välja plats, vilket man kan hos oss. Annars försvinner ju lite av förbokningsidén.

– Den främsta inspirationskällan är inte USA eller andra utländska biografaktörer, utan snarare andra svenska nöjessajter med mycket trafik eller som är duktiga på rörliga bilder, till exempel SVT Play, (se reportaget om SVT).

Sajten uppdateras kontinuerligt. Inom kort kommer hela sf.se att göras om, bland annat för att göra den snabbare att ladda, vilket är extra viktigt med tanke på den stora mängden rörliga bilder. Vi håller även på att koppla vårt community Biosnack till Facebook.

Biljetten blir digital

Satsningarna på webben har gett resultat. I dag köps och bokas omkring 70 procent av alla biljetter via nätet. Nära 80 procent av den totala omsättningen går digitalt och sf.se har även börjat skicka ut erbjudanden via sms.

– Om jag som medlem hade gått förbi biografen här utanför skulle jag ha kunnat få ett positionerat meddelande om att jag får gå på en viss film för halva priset. Till exempel på en film som vi vet att vi inte kommer få alla biljetter sålda till. Mobilen hittas med hjälp av 3G-teknik.

Man undersöker också lösningar för iPad och Android-telefoner, vilkas trafik man tror kommer att öka ordentligt, med hänvisning till andra marknader. Själva biobiljetten är fortfarande gjord av papper. Men även det ska ändras.
– Vi håller just nu tittat på hur även själva biobiljetten kan bli digital, avslutar Christoffer.

SF Bio
SF Bio hade premiärvisning på sin första biograf den 5 september 1905. Det gör SF Bio till ett av de äldsta fortfarande verksamma biografföretagen i världen. Den 27 december 1919 slogs AB Svenska Biografteatern och Filmindustriaktiebolaget Skandia ihop till ett bolag: AB Svensk Filmindustri. 1983 köptes SF av Bonnierföretagen, och blev moderbolag i koncernens nya filmdivision. 1998 delades SF upp i två fristående bolag, AB Svensk Filmindustri, som distribuerar och producerar film, och SF Bio AB, som äger och driver den största biografkedjan i Sverige. Det finns ca 800 biosalonger i Sverige, varav SF Bio äger och driver 232.

Denna text publicerades först i Digitala berättelser, en reportagebok om ett antal svenska företags arbete med digital affärsutveckling, som lanserades av Medieföretagen under Almedalsveckan 2010.

0

Kommentarer

Kommentera artikeln