Google vs Facebook – kampen hårdnar

Jaron Lanier kallar dem ”lords of the clouds”, de nättjänster som dominerar trafik och annonsintäkter i nätets moln-era. Och på den listan är Google och Facebook i topp. De båda företagen har väldigt olika sätt att närma sig internet, Google kontrollerar informationen, Facebook relationerna (tanken går till Microsofts nästan-monopol på mjukvaran på nittiotalet!). Man skulle kunna tycka att de två skulle kunna leva sida vid sida eftersom de inte tycks vara konkurrenter, men det vore naivt. Facebooks utveckling går mot att mer och mer av nätanvändningen går via deras tjänst, med samlad inloggning, integrerade länkar till andra sidor och allt fler specifika applikationer (från spel till dating). Googles ambitioner att utveckla (gratis) tjänster för alla upptänkliga situationer (kartor, medicinska journaler, översättning, operativsystem till mobiltelefoner… det finns över 100 olika) hamnar förr eller senare på kollisionskurs med Facebook. Nu verkar den punkten vara nådd, Financial Times (som ju bjuder på ett par gratis artiklar i månaden, vilket alla Netopia-läsare vet efter intervjun med VD:n John Ridding i våras!) beskrev i veckan hur Google köper upp företag som utvecklar applikationer för Facebook. För egen del är jag mest bekant med Zynga som är den mest framgångsrika leverantören av spel för Facebook, med spel som Farmville och Mafia Wars på meritlistan (och en del halvskumma intäktsmodeller på samvetet), men det rör sig om så pass många företag att Facebook förbereder sig på kamp. Återstår att se hur det här påverkar oss vanliga dödliga, men nätet har många stora förändringar framför sig. Eller som ”internets fader” Vint Cerf uttryckte saken: 99% av alla applikationer återstår att uppfinna.

5

Kommentarer

  1. …,Per, hur ställer du dig till det här, ang nätneutralitet?
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/vagrade-dela-ut-nd-reklam-varnas-1.1156533

  2. Scary Devil Monastery

    @kjell

    Vet ej vad Per anser, men en brevbärare som vägrar dela ut post begår lika mycket tjänstefel som en leverantör av bredband som vägrar överföra trafik. Ställning skall inte tas till innehåll, punkt slut.

    Vill därefter enskilda mottagare slippa ta emot reklam från exempelvis nationaldemokraterna så kan de bekvämt slippa detta genom att skriva detta på sin brevlåda – eller arkivera den posten i komposten.

    Den saken är f.ö. den analoga världens motsvarighet till ”spamfilter” vilket Per innan varit inne på borde gälla som att ”leverantören” fuskat med trafiken.

Kommentera artikeln