Fokus om Scenen och kampen om TV-tittarna

Borde kanske tipsat om detta tidigare, idag är sista chansen att köpa veckans nummer av tidskriften Fokus om bland annat Scenen, Flashback-självmordet och kampen om TV-tittarna. Som tur är lägger Fokus ut alla sina artiklar på hemsidan, läs reportaget om hur Google, Netflix och Apple med flera brottas med de traditionella TV-kanalerna om tittarnas uppmärksamhet. Reportern Claes Lönegård skriver att de nya tjänsterna försöker erbjuda det tittarna ”verkligen vill ha – möjligheten att se precis vad de vill när de vill på ett enkelt och billigt sätt”. Stämmer det verkligen att det är vad vi tittare vill ha? Själv har jag noterat att när jag letar efter något att se i digital-TV-tjänstens olika programbibliotek så är jag mycket mer kräsen än när jag bara väljer en kanal och slötittar. Samma film som jag ratade i SF Anytime-butiken ser jag från början till slut när den går i repris för femtioelfte gången på Femman. Smartburk contra dumburk, kanske. Vad beror det på? Jag ställde den frågan till Jens Häger som är analytiker på Mediavision (någon kanske minns honom från en intervju i våras) och han menar att det är två helt olika sätt att titta, linjärt kontra interaktivt. Men det är inte säkert att det vi tror är det ena eller andra verkligen är det! Jens tog exemplet med Spotify, för att inte behöva lägga tid på att välja själva lånar vi andras spellistor och snart är vi inne i något som mer liknar vanlig musikradio – att andra väljer musiken åt oss. Det som vi trodde var interaktivt visade sig bli linjärt. Nya filter växer fram och nya mellanhänder uppstår.

2

Kommentarer

  1. ”Samma film som jag ratade i SF Anytime-butiken ser jag från början till slut när den går i repris för femtioelfte gången på Femman”
    Per, här håller jag med dig; SF Anytime är en katastrof, det finns idag inte en film där som intresserar mig, varför ? ålder, tidsbrist, ex, du är ju upptagen var och varannan kväll med dina åtaganden om du inte är ute och reser världen över, inte ser du film for just killing time, du har ju familj mao du är också för gammal. Vi har fått ett konsumentspektra från 7-27 år ”ungdomstid” penningstarkt så det förslår i det segmentet befinner sig Mc Donalds också, det var bättre förr :), det där känner du väl igen från spelbranschen?
    Nu gör vi helg och korkar upp 😉

  2. hemläxa;
    .newsmill.se/artikel/2010/10/25/vi-m-ste-frig-ra-oss-fr-n-n-tslaveriet

Kommentera artikeln