”Sex, drugs and rock & roll är slut”

Hej Patrik Larsson, Creative Manager på Headlock Management. Vad gör du på Midem?

Samma som jag gjort de senaste 18 åren, knyter kontakter, gör business. Säga vad man vill men Midem är trots allt fortfarande störst i världen och den enda av sitt slag när det gäller att samla så mycket viktig bransch från hela världen på ett och samma ställe. Så klart har den krympt i antalet besökare radikalt de senast 5 åren men å andra sidan är det mest skojarna och drömmarna med antingen rent usla affärsidéer och/eller artister som försvunnit. De som verkligen gör business fortsätter att komma ner år efter år och jag träffar minst lika viktigt folk och fyller lätt upp min mötesagenda med riktigt bra möten som aldrig förr. Det som dock är viktigt och som nya bolag verkligen bör tänka på innan man åker ner är att det är arbetet (research!) man gör innan som är det viktiga. Åk inte ner och tro att ni lätt kan få möten på plats. Det lär bli ganska svårt… de tunga beslutsfattarna är inte lätta att bara ”trilla på” utan man får leta upp dem eller ha bokat möte med dem långt innan.

Vad för business?
Mitt fokus som oberoende manager och konsult är ju att sprida våra klienters musik och varumärke världen runt och helst vill man ju få till möten med tungviktare som på olika sätt vill licensiera musiken. Allt från traditionella skivbolag och musikföretag till diverse varumärken och synch människor…

Midem är i stor utsträckning en marknadsplats för licenser att ge ut skivor i olika länder (”territorier”) – hur förändras den businessen med musikmarknadens digitalisering?
Den stora förändringen nu från förr är ju att dem man träffar gått från att bara vara rena skivbolag som licensierar in mastern till att bli kompletta musik företag som gärna vill, om möjligt, ha en del av både mastern för att kunna jobba fysiskt och digitalt men även förlaget, live och merchandise… de såkallade 360 bolagen blir bara fler och fler och det blir svårare att ta beslut kring hur man ska gå vidare då det är alltid är klientens bästa man har i åtanke så klart. Det tar tid att bygga karriärer och det blir svårare och svårare att ta dessa beslut och navigera rätt i djungeln som är musikbranschen internationellt.

Många talar om att musikbranschen har förlorat intäkter, samtidigt är musik mer tillgängligt än någonsin. Stämmer det att intäkterna minskat eller är det bara nya aktörer som får pengarna? Vilka?
Ja, det där är väldigt svårt att svara enkelt på. Det är nog mycket som jag beskrivit ovan. Företagen är dem samma som varit igång under flera, flera år nu men det är mer deras övergripande affärsmodeller som ändrats och nu vill ju alla så klart ha en större bit av den totala kakan. Det är fortfarande inkomster från det skrivna verket, inspelningen och sedan uppträdanden, produkter runtomkring och vidare samarbeten kring varumärket i stort som är inkomstkällorna. Det är kanske bara mindre inkomster överlag på allt då konkurrensen också är mycket hårdare och som bolag vill man gärna gardera sig. Jag kan också förstå varför alla dessa bolag tänker om och vill ha så mycket kontroll som möjligt. Det blir ju också lättare att bygga en framgångsrik artist ifall alla bitarna kan jobbas med parallellt. Men som sagt, det finns inte en sanning och en väg eller lösning. Det är här erfarenhet kombinerat med god smak och magkänsla kommer in i bilden. Man försöker ju hela tiden göra rätt beslut och att jobba för klientens bästa och med tanke på hur branschen ser ut måste man ibland våga chansa och tänka, håll i er, ”utanför lådan”….

Hur har möjligheterna för nya artister förändrats. Är det lättare eller svårare att slå igen om idag?
Så klart är det svårare av flera anledningar men då blir det också viktigare än någonsin med en ruggigt bra produkt där allt från låt till image till paketering och hur man jobbar ut allt stämmer till 100%. Det finns helt enkelt för mycket skit där ute och om man inte har en väl genomarbetad strategi och plan där alla i teamet är till 100% med kan det bli svårt att nå framgång och resultat.

Det är också helt slut med artister som endast vill leva på myten kring sex, drugs and rock & roll. Är man inte beredd att slita arslet av sig för att lyckas de första 10,000 timmarna och verkligen omfamnar och förstår verktygen på nätet som finns till för att underlätta kommunikationen med fans och tänkta konsumenter, så är det dömt att misslyckas.

Kan man ta betalt för inspelad musik? Eller måste man hitta nya metoder? Vilka?
Jag brukar rekommendera artister som precis kommit igång att verkligen sprida sin musik så stort och brett som möjligt och inte vara så snabba på att kräva betalt alla gånger. I början är det ju viktigt med spridning och att försöka nå ut så stort som möjligt och bygga varumärket och efterfrågan. Men så klart går det att ta betalt för något som berör. Inget snack om saken. Dock vill jag komma bort från att vi säljer ”produkter” som vi känt till dem sedan innan. Jag är mer inne på att vi säljer in en känsla och den eller dem som lyckas beröra en konsument på ett lite djupare plan och förstår hur man ska få betalt på detta i olika skeden, plan och plattformar är dem som kommer att lyckas. Det gäller att ha kontroll över sin skapelse, sin musik och sitt artisteri och involvera fansen i alla skeden och hitta sätt att ta betalt för denna kommunikation. Inte en lätt uppgift men å andra sidan ska det inte vara lätt att lyckas med musik och ha möjligheten att kunna leva på det. Lite slit och jävar anamma kryddat med entreprenörskap och inte minst att vara konsekvent och ha en hög kvalitet på allt är det som gäller.

Hur kommer digital musikdistribution att utvecklas under 2011?
Så klart ser det ju ut som att nerladdning får ge vika för streaming vilket i sin tur inte gjort många indie artister miljoner hittills och då blir det ju ännu viktigare att ”beröra” så att man istället kan räkna hem inkomsterna från olika sorters fysiska produkter, synch, brand partnerskap och genom att bli erkänd som en fantastisk live artist. Digitalt, fysiskt och live måste fortsätta att leva sida vid sida och ge näring åt varandra.

Något annat viktigt som du vill meddela Netopias läsare?
Inget jag kan komma på just nu. Hoppas bara att alla får ett fantastiskt och framgångsrikt år 2011… vi ses i vimlet!

Per Strömbäck
Redaktör Netopia

3

Kommentarer

  1. Per, innan vi gör helg,
    tråkigt nog,det var länge sedan jag hörde värre skitprat, är det knarkhandel du beskriver?

  2. ”…då blir det också viktigare än någonsin med en ruggigt bra produkt där allt från låt till image till paketering och hur man jobbar ut allt stämmer till 100%.”

    Haha, ja där blev det som Kjell skrev i en kommentar på annat ställe:

    ”det finns inte längre ngt naturligt samband mellan MUSIK och ”skivindustrin””

    Good riddance, industri.

  3. …Per lägg ut det hät så förstår du vad jag pratar om
    http://www.youtube.com/watch?v=GZcikThHtAY&feature=related

Kommentera artikeln