”Utmaningen är att få betalt”

(San Francisco) Intervju med Tommy Palm, VD Fabrication Games.

Tommy Palm är Sveriges nestor inom spel för mobiltelefoner och sannolikt den svensk som vunnit flest internationella priser inom dataspel. Nu är han bland annat aktuell med World in War för Iphone och Ipad. Netopia fick en pratstund på den pågående Game Developers Conference i San Francisco.

Vad är den största skillnaden för spelutvecklaren mellan digital försäljning och analog distribution?
– På Appstore sätter utvecklaren priset på sina spel, det finns ingen kontroll från distributörsledet som håller priset uppe. Därför sjunker priset snabbt till miniminivå, så vi behöver andra finansieringsvägar. Det kan vara mikrotransaktioner, men också så kallad CPA – cost per action – där spelaren fyller i en enkät eller laddar ner andra appar och så får vi betalt av det företaget i stället. Tänk dig en tonåring som aldrig betalat för något i hela sitt liv, men som vill ha vårt spel. Han vägrar blankt att betala så istället får han fylla i en enkät för någon annan vara och så får han ladda ner spelet gratis. Det kan också vara virtuella pengar i spelen eller att man köper nya delar av spelet. I World in War kan man till exempel köpa USA-kampanjen för en dollar. Om man tittar på topplistan över vilka spel som generar mest intäkter på amerikanska Appstore så är tre av fem gratisspel och resten typ Angry Birds för 99 cent.

Är det möjligt att komma upp i en AAA-budget på tiotals miljoner med de här affärsmodellerna?
– Jag tror att det måste bli så. Den här omställningen är en hård smäll för förläggarna, konkurrensen är enorm och de fysiska kanalerna tappar mark. Ipod touch är den bästa bärbara plattformen för spel, det finns vansinnigt mycket content och det är billigt. Utmaningen för oss är att få betalt.

Hur ska man märkas i det stora utbudet? Hur jobbar Fabrication med marknadsföring?
– Det är en jätteutmaning och ingen har ett hundraprocentigt svar på det. Beror på vad man har för titel och nisch, men ju mer nischat spelet är desto bättre är möjligheterna. Sen finns det olika slags verktyg, vi har till exemepel utvecklat The Game Trail som ett sätt för spelaren att söka efter de bästa spelen på Appstore. Man kan söka på sökord, men The Game Trail har också topplistor för olika nischer med mera.

Varför tar inte Apple själva fram en sån tjänst?
– De har nog mycket annat att göra också, men Apple blir nog aldrig bäst på spel. Det är bra för dem att tredjepartsaktörer gör sånt här. Det där måste vara en pågående diskussion inom Apple, vad ska man göra själva och vad ska man låta andra göra. Ta Maps, till exempel, det är ju en direkt konkurrent till GPS-företagens navigationstjänster och man vill ju inte slå ut dem. Därför har Apple tagit bort en massa funktioner från sina prylar, som alarmklocka till Ipad. Det är bättre att andra gör alarmklockor som Ipad-användarna får ladda ner, på längre sikt blir det mer pengar för Apple – de vill att folks ska köpa appar

Har Fabrication fler kanaler än Apple?
– Vi tittar även på till exempel Android och så har vi gjort spel för i princip alla digitala kanaler till PC och Mac. Vår strategi är digital distribution oavsett kanal. Men Apple är mest moget, de har intäktsströmmar och en etablerad kontaktyta mot publiken.

Vad betyder den standardisering som Apple gjort i och med Iphone?
– Enormt mycket. Det fanns två grundläggande problem för mobilspelsutvecklare tidigare: fragmentarisering och att man var tvungen att gå via teleoperatörer. Apple löste båda med Iphone. Med fragmentarisering menar jag att det finns många olika standarder, tillverkare, operativsystem, mjukvara, skärmupplösning, tangentbord etcetera, så det var väldigt svårt för utvecklaren att göra spel som funkade på alla telefoner. Nu är det på väg att bli fragmentariserat igen i och med att Apple tar fram fler plattformar. Android har också betydelse och de stödjer ju också mikrotransaktioner, men jag tror det är en faktor hundra hur mycket varje användare betalar. Alltså om en Iphone-användare kanske spenderar en dollar på appar i genomsnitt, så är samma siffra för Android en cent. Google gjorde ett misstag när betalningssystemen inte fanns på plats från början i många länder, det introducerade ett piratbeteende – man kan inte komma efteråt och börja ta betalt när alla vant sig vid gratis.

Finns inte piratproblemet på Iphone också?
– Det finns på Ipod Touch men inte lika mycket på Iphone. Man chansar inte så gärna med sin telefon, den måste fungera. Visst, det går att jailbreaka, men det kommer nya mjukvaruuppdateringar hela tiden så användaren tar en risk.

Apple har fått kritik för att censurera utbudet på Appstore, gäller det även för spelappar?
– Jag tycker nog nästan att de borde vara hårdare, det finns mycket av väldigt låg kvalitet som mer gränsar till lurendrejeri till exempel Angry Bird (plagiat på succén Angry Birds – reds anm). Sen är det en konstig kanal på så sätt att det är svårt att veta i förväg vad som är okej och inte. I The Game Trail hade vi till exempel betyg med stjärnor men Apple stoppade det eftersom de har stjärnor som betyg själva. Det är konstigt, hotell har ju exempelvis haft stjärnor som betyg hundra år längre än Apple. Men det står ingenstans, de säger stopp och så sabbar förseningen vår marknadsföringskampanj, det blir jobbiga konsekvenser. Samtidigt är Apple väldigt bra på att reda ut sånt här och ge bra hjälp. Det är stort tryck på dem.

0

Kommentarer

Kommentera artikeln