”Cocaine” gav Nomy en hit på nätet

Nomy är artisten som gjort musikkarriär via nätet. Han når miljoner lyssnare via Youtube och Spotify, och han gör all sin musik hemma i sin egen sängkammare. För att nå ut med sin musik har han använt sig i stor omfattning av sociala medier. Detta nytänkande och sättet att använda den nya tekniken gjorde att Nomy nominerades till en Grammis vid årets gala.

Kategorin Årets innovatör introducerades på årets Grammisgala och Nomy nominerades tillsammans med bland andra Robyn. För Nomy var det stort att bli nominerad.

- Det är det största som har hänt, svarar han blixtsnabbt på frågan om hur det var att bli nominerad.

Men han döljer heller inte besvikelsen över att han inte vann priset.

- Jag blev asbesviken! Jag tyckte verkligen att jag förtjänade priset. Jag har nått en jättepublik. Det kändes hemskt att vara så nära att få ett musikpris och sen snubblar man på mållinjen.

Nomy heter egentligen Patrick Marquardt och är bosatt i Jönköping. Där, hemifrån sitt eget sovrum, når han ut till en enorm publik. När hans låt, ”Cocaine”, lades upp på Youtube fick den miljontals klick.

- Jag vet inte vem som lade upp låten från början, men jag förstod att jag hade en hit. Så jag använde den i andra digitala kanaler. Du kan marknandsföra dig hur mycket som helst, men om du inte har en bra produkt kommer den inte att sälja. Har du en bra låt tar det fart av sig själv.

Enligt Patrik fungerar digital marknadsföring som vilken marknadsföring som helst. Får man igång mun-till-mun-metoden med folk som står och gör låtlistor på fester så når man den stora massan. Att få extraskjuts av Spotify-gänget påverkar säkerligen också resultatet.

- De fattade tycke för mig och min låt på Spotify. Jag var ett independentfenomen de ville satsa på, så de började göra reklam för min låt.

Att det var just låten ”Cocaine” som blev en hit är ingen slump menar Patrik. Låtnamnet var ett aktivt val från hans sida.

- Jag vågade välja ett kontroversiellt låtnamn och det gjorde att alla fick upp ögonen för låten. Hade inte låten varit bra hade den inte hamnat på Spotify, men väl där så väljer alla kids som ser en låt som heter ”Cocaine” att lyssna på den också på grund av namnet. Det låg taktik i det. Om den hetat ”I Love You” hade den inte fått samma uppmärksamhet.

Låten spreds som en löpeld över världen och klättrade snart upp på Spotifys topp-tio-världslista. Trots de enorma framgångarna har han inget skivkontrakt. Det är en självvald situation.

- Jag har blivit erbjuden kontrakt men jag har tackat nej. Jag vet inte om man behöver något skivkontrakt för att ge ut skivor i dag. Jag har lyckats själv, på egen hand. Med ett skivbolag har man folk bakom sig som hela tiden säger hur man ska vara. Jag vill klara mig själv.

Distributionen har han hittills skött via Record Union och han har alltid lagt ut musiken gratis på sin hemsida (www.nomy.nu). Numera har han ett distributionsavtal med Universal för nätet och finns tillgänglig i alla stora kanaler.

- Jag finns på iTunes, Amazon, Spotify…om Universal har gjort det de ska, haha. Alla låtar jag gett ut har jag lagt ut gratis. Sen så måste jag få betalt också för att det ska gå ihop.

Det går att köpa de utgivna skivorna och releaserna på hemsidan och de säljer bra. Han skulle kunna leva på musiken i dag, men på dagarna arbetar han som dataingenjör. Också en självvald tillvaro enligt honom själv.

- Man måste ha något att göra om dagarna, jag behöver ett jobb att gå till för att hålla mig sysselsatt. Sen vet man ju inte hur länge framgångarna håller i sig, man vet inte när det kan ta slut.

Drömmen är ändå att slå igenom och bli så stor att det är varaktigt på lång sikt. Då skulle han lämna dagjobbet och lägga tid på att utvecklas som musiker. Han anser nämligen inte att han har någon egentlig talang.

- Från början kunde jag inte sjunga, men jag har slitit hårt i 15 år. Lagt ner hela min själ, hela mitt liv i musiken. Jag har hållit på sen jag var 14-15 år gammal, så det är klart att man lär sig något till slut om man övar varje dag. Fortfarande tragglar jag mig fram. Jag började spela gitarr för 10 år sedan men när jag spelar nu så låter det som en nybörjare. Visst, jag kan ta ackorden och jag vet hur det ska låta för att det ska låta bra, men jag är inte så duktig.

Nomy har slagit igenom genom att utnyttja nätet maximalt för marknadsföring. Att just han har lyckats tror han beror på hans egna stora engagemang.

- Jag vet inget annat exempel som slagit igenom på samma sätt och fortfarande är independent. De flesta går vidare till skivbolag ganska tidigt. För att lyckas måste man brinna för det. Man måste leva för det och verkligen gå upp i det. Man ska känna att det är något att satsa på.

För att hålla sig independent gäller det också att kunna tekniken kring att spela in musik. Det har på många sätt blivit enklare att göra egna skivor.

- Processen förenklas hela tiden. När jag började fanns inte den här tekniken, utan man måste ha en studio som kostar miljoner för att kunna producera en skiva. Tekniken är viktig, även om jag inte fattar var jag gör. Jag har fått lära mig hur det fungerar under resans gång. Det är en hel vetenskap men jag vet att när det låter bra så blir det bra.

Musikstilen beskriver han som ”bred”. Han rör sig i flera olika genrer, som country, lättmetall och ballader.

- Genre blir mer och mer oväsentligt, menar Patrik.

- Alla är ju mer eller mindre allätare. Jag vill nå en bred publik och folk gillar specifika låtar, inte en specifik genre. Man har en lista på Spotify med sina favoritlåtar. Sen tycker jag det är tråkigt låta likadant hela tiden, och jag är fri att välja utan bolag.

Nya digitala plattan, som kommer finnas gratis på nätet, är en specialplatta där monsterhiten ”Cocaine” finns med i två versioner. För tillfället har Patrik börjat repa med ett band och flera livekonserter planeras. Även livekonserter streamade på hemsidan ska det bli framöver. Sen kommer ytterligare ett skivsläpp. Tror han.

- Det är svårt att planera när man håller i allt själv. Det kommer spontant. Hittills har jag släppt fem fysiska skivor och gett ut åtta digitala releaser.

Han tror att online-streaming av musik är framtiden.

- Det kommer växa. Alla unga använder Spotify och alla har sin spellista. Det är den främsta inkomstkällan för musikbolagen redan i dag.

24

Kommentarer

  1. ..fin story, jag önskar Nomy all lycka, jag blev så upprymd av hans historia, att jag kom att tänka på en annan ”cocain”, så fungerar nätet.
    En ung Clapton
    youtube.com/watch?v=qYS732zyYfU&feature=related

    • Hallå där Kjell, din pirat. Den där videon är ett upphovsrättsintrång :-)

      Otroligt inspirerande att höra Nomys berättelse. Så otroligt befriande med någon som förstått värdet av att en musik sprids och som inte skriker ”HJÄLP! PIRATER!”. Nån som vågar släppa sargen och ta steget in i en värld av helt nya affärsmodeller för musiker.

      • ..martin, 14 miljoner människor kan väl inte vara brottslingar, då har väl ”brottet” blivit utspätt? :)

      • tack så mycket!.. jag säger dock inte att det är rätt att ladda ner musik olagligt. Det ÄR fel.. det kan man aldrig försvara. Jag tror dock att hela modellen Skivbolag-artister är det stora felet.

        Jag släpper mycket gratis för att få spridning, nu försöker jag dock ta betalt för jag måste ju också leva av något :)

        • Hej Nomy, det är klart att du skall ta betalt, där du kan ta betalt, bl.a Spotify.
          Felaktigheten ligger inte i själva nedladdningen, det är lagen som falerar idag med den nya tekniken, Lycka till ;)

      • Haha, nejrå, så länge du ser (dvs, laddar ner) videon gratis på youtube så är det lugnt. Däremot om du skulle tanka den via torrent så är du en brottsling med allvarligt fel på den moraliska kompassen. Detta gäller även om det skulle råka vara samma privatperson – utan kopplingar till Clapton eller hans skivbolag – som laddat upp den på youtube som delat ut den till dig via torrent.
        Perfekt logik.

        För övrigt, trevlig artikel! Som sagt, skivbolag, distributörer och andra mellanhänder börjar bli helt överflödiga. Vissa tror att det kommer inverka negativt på musikbranschen, jag tror det enbart är positivt.

    • Låten ”cocaine” är skriven av JJ Cale.Alla andra utgåvor är covers En som vet

  2. ..Martin o Wotan, varför tror ni den här videon är upph.rättsskyddad? Jag är inte säker på det, Slowhand kanske har gett klartecken, han gillar nätet har jag hört, bra reklam för en bluesgubbe, som idag nöjer sig med lite pubspelningar i hemmakvarteret. ;)

    • Haha! Även om Slowhand gillar nätet, så är det ju väldigt sällan artisten själv har något att säga till om när det gäller spridningen av ens musik. Det är skivbolagen som för ens talan – och de talar gärna om hur maten tar ur artisternas munnar, utan att de ens frågat artisten om hur man ser på spridning av deras musik. Been there.
      Dessutom, så fort man har skrivit på ett kontrakt så får man finna sig i att ens röst blir representerad av organisationer som ”Musiksverige” och ”Kulturskaparna” som bryr sig knappt en bråkdel om skapandet i förhållande till pengarna.
      Sorgligt.

  3. ..- Nomy , jag förstår inte varför
    Chi inte kunde bjuda på det här, riktigt bra tycker jag,
    youtube.com/watch?v=G2wtH9V6cYM

    • Självklart skulle det vara länkat. Tack för påpekandet!

      • ..hej Chi, så fungerar nätet, man associerar hela tiden, en tanke leder till en annan, nätet är en kreativ arena, därför fungerar tyvär inte URL, i sin nuv tappning i denna miljö, den gör kreativa människor till brottslingar( jag pratar inte nu om kommersiell hantering), underligt att du som journalist inte har förstått det. Det pågår just nu en intensiv debatt i ditt förbund om hur internet förändrat ditt uppdrag, bl.a Anders Mildners har pekat på dessa saker. Ingen artist kommer att lida av det nya landskapet, däremot de org. ex IFPI och dess medlemmar med s.k. ”närstående rättigheter” sitter idag med svarte petter. Unga låtskrivare o artister bör inte skriva bort sina rättigheter, även om man är mikrofonkåt.

  4. Per Strömbäck

    Undrar hur Nomy ser på att lägga ut låtarna gratis och samtidigt ta betalt via Spotify. Finns det någon motsättning där?

    • Varför skulle det?

      FYI – i stort sett all musik går att få tag på gratis, men jag betalar ändå gärna till Spotify för funktionerna, smidigheten och tillgängligheten. Det förstås under förutsättning att det finns bra content där. Så om Spotify tjänar pengar på att erbjuda Nomys låtar, är det ju klart att Nomy ska ha en del av det. ”Det går inte att konkurrera med gratis” är som sagt, bullshit.

    • …hej Per, har jag sagt välkommen hem, annars gör jag det nu.
      Jag tror Nomy ser nätet som marknadsföring (sic!).
      En reflexion från mig, som du kunde reagera på;
      Vi har Spotify, Voddler säkert många andra, sist var det filmer på FB till bra priser, existerar det ngt liknande i Dataspelsvärlden ngt Gameify?

    • jag lägger ut vissa låtar gratis på min hemsida för jag gillar att ge ut gratis.. det är ett aktivt val av mig. Att få betalt genom spotify är en självklarthet då det är ett företag som i sin tur tjänar pengar genom min musik. När företag tjänar pengar på min musik så sätter man ner foten… ringer lilla pontus och vill ha musik till sin scooter film så ger man honom tillgång till hela sin katalog.

      För att svara korrekt på din uttalande, att ge ut musik gratis är enligt mig enbart positivt idag om man siktar på att tjäna pengar genom streaming och inte cd skivor. Kul med mp3 men i slutändan har man sin lista i spotify.

  5. Chi An… Dina tidigare artiklar har genererat en del mycket intressanta frågor. Varför deltar du inte i dessa diskussioner?

  6. ..Chi An, ännu en intressant länk, det jobbas för fullt härute;
    internetworld.idg.se/2.1006/1.371140/han-undviker-hennes-misstag

  7. Jag tycker dock det är fel att ladda ner musik olovligt, däremot har jag ingen som helst förståelse att pirate bay grundarna dömdes.. borde inte msn, skype också dömas då? eller volvo? man kan ju köra för fort med bilar.
    Rätta mig gärna om jag har fel..

    Däremot är det en gåta att youtube inte behöver betala på liknande sätt som spotify.. någon som vet varför?

    • [quote]Däremot är det en gåta att youtube inte behöver betala på liknande sätt som spotify.. någon som vet varför? [/quote]

      Om man lägger upp material på Youtube som blir populärt kan man absolut få ersättning från dem. Det finns många som tjänar mycket på det sättet, förutsatt att de får många nedladdningar.

      Vad gäller det material som läggs upp olovligen så är det ju förstås svårt får Youtube att ge någon ersättning, eftersom den som laddat upp materialet inte är upphovsmannen.

Kommentera artikeln