Tre sätt att hitta material på Internet

Google får ofta kritik för sin dominerande ställning bland sökmotorer. Det är förstås inte deras fel att konkurrenterna är dåliga eller att Internets struktur ofta lutar åt nischmonopol (det finns liksom ingen mening att ha fler än ett Blocket). Men det blir ändå en konkurrensrättslig diskussion som Google förstås helst skulle slippa. På en EU-konferens i Ghent igår lanserade Simon Hampton – policyansvarig för Google i Nord- och Centraleuropa – definitionen ”content discovery” och menade att sök är ett av tre huvudsakliga sätt för internetanvändarna att hitta material på nätet, uppger nyhetsbrevet Mlex. De andra två är appar och sociala medier. Tänkvärt, även om jag inte tror att det övertygar några konkurrensmyndigheter om att den dominerande ställningen inom sök är oproblematisk. Men det finns flera viktiga insikter där: dels att hotet mot Google inte kommer från konkurrenter som Bing och Yahoo, utan från förändrade användarbeteenden som att utnyttja tjänster från Apple eller Facebook. Andreas Ekström var inne på samma resonemang i sin bok Google-koden i fjol och det förklarar mycket av ställningskriget mellan Google och Facebook, liksom tanken bakom Android. För oss vanliga dödliga användare finns det något annat viktigt där, nämligen att det enorma utbudet är ohanterligt. Den knapphet som rådde i den gamla analoga världen är borta och nu behöver vi nya filter för att förhålla oss till överflödet. Ur det perspektivet har Hampton en viktig poäng när det gäller dessa tre huvudsakliga sätt att hitta material på nätet. Men det kan bli mycket bättre, fortfarande befinner vi oss i en sorts digital stenålder när det gäller filter och rekommendationer. Utvecklingen inom artificiell intelligens borde kunna få stor betydelse för den saken. Men filter är något negativt, det saknas också positiva funktioner och här spelar marknadsföring en stor roll. Jämför användargränssnittet i t ex en filmtjänst som SF Anytime med en vanlig videobutik. Den förra har mycket begränsade kommunikationsytor: topplista och lite genreindelningar. Omslagsbilder och så de eviga baksidestexternas besatthet vid att beskriva handlingen. Jämför det med en gammaldags videobutik: hyllor med boxar (med finstilt text på baksidan), affischer, hyllpratare, störtställ, recensionscitat, topplistan, nyheter, en expedit att fråga, sökdator, möjligheten att tjuvlyssna på andra kunders småprat(!). Det digitala informationssamhället har mycket kvar att jobba på innan man kan tävla med sin analoga förfader, men vi vet var ribban ligger! (Erkänner att denna bloggpost inspirerats av Chris Andersons hyllning till butikshyllan i första kapitlet av Free)

10

Kommentarer

  1. ”Men filter är något negativt”

    Bra! 🙂

    Gå nu gärna tillbaka och delta i diskussionen i ditt förra inlägg. Det räcker inte bara att säga ”en rättstat är ingen övervakningsstat” och sen fly din kos när alla verkligen, verkligen vill diskutera konkret. Jag säger det igen, det är rätt respektlöst mot dina läsare.

    • Per is more of a hit and run kinda guy. Drive by propagandizing we’re expected to buy.

      Them wicked arguments busting his groove. So that’s his story: always on the move.

      🙂

      • MC Martin in da house, yo! 😀

      • Per Strömbäck

        Bra där! Synd att musikbranschen är trasig, annars hade du kunnat ha en alternativ karriär…

        • Ja, det är synd att ingen varken producerar eller lyssnar på musik längre!

        • Scary Devil Monastery

          Jo, väldigt trasig när en 13-årig tjej som rebecca Black kan producera en låt med banal text för runt 2000 dollar och helt plötsligt sälja en miljon exemplar på iTunes.

          Onekligen visar det på att ”musikbranschen” är trasig – den behövs inte längre. Which is a good thing. 🙂

        • ”Synd att musikbranschen är trasig, annars hade du kunnat ha en alternativ karriär… ”

          Men om vi bara kan förbjuda människor från att vara anonyma, övervaka all deras privata kommunikation, införa censur och stänga av dem från nätet baserat på anklagelser från privata företag, då kommer musikbranchen att bli hel igen! Halleluja!

          🙂

      • ”Them wicked arguments busting his groove. So that’s his story: always on the move.”

        …vilket skulle bevisas!

  2. …off topic igen
    Rasmus Fleischer skriver kloka ord om ”den samlade musikbranschen”
    svenskscenkonst.se//DynPage.aspx?id=78767&mpath=,5323,5324&menuid=5321&mid=9907

Kommentera artikeln