Mellanhändernas revansch

Tack vare digital teknik kan alla publicera sig när som helst och distribution av innehåll är banalt. Det är de flesta överens om. Många är de som har sett möjligheten att spara pengar genom att ”kapa mellanled” och gå direkt till publiken. På så sätt öppnades marknaden för dataspelsutvecklare att via Appstore, Steam eller t ex Xbox Live Arcade m fl digitala distributionstjänster att hoppa över förlagsledet, som traditionellt stått för distributionen av boxarna och tagit en rejäl slant för besväret. I det paketet ingick förstås även marknadsföring, utvecklingsbudget och en massa annat, men vem skulle inte vilja öka sin andel av kakan tre-fyra gånger om?

Game Connection är en sorts speed-dating för spelutvecklare, idén är att man hyr ett bås på deras evenemang och presenterar sitt spel för tänkbara förläggare. Varje halvtimme kommer det in en ny potentiell uppdragsgivare. Det är en effektiv och väletablerad marknadsplats, eller speed-dating, som i många år varit en viktig arena för spelutvecklare och –förläggare. På en dataspelskonferens tidigare i år sprang jag på grundaren Pierre Carde och frågade förstås hur trenden med att utvecklarna publicerar själva har påverkat Game Connection (man kunde ju gissa att det går trögt!). Svaret förvånade mig: nej, det går bättre än någonsin. Trenden håller på att vända. Många spelutvecklare testade att publicera själva, men det var för mycket krångel med kundsupport, avtal med digitala återförsäljare, marknadsföring, finansiering, juridik och administration. Även om man fick större del av kakan, var intäkterna mycket mindre. Så nu återvänder många utvecklare till förlagen och intresset är större än någonsin med alla nya distributionsvägar och format. Utvecklarna koncentrerar sig på det de är bäst på – att göra dataspel – och förlagen på det som de kan bäst – att sälja spelen. Att flytta boxar var visst inte förlagens viktigaste bidrag till spelvärlden, trots allt. Det behövs mellanhänder även i den digitala eran, men de gör lite andra saker.

7

Kommentarer

  1. ”Det behövs mellanhänder även i den digitala eran, men de gör lite andra saker.”

    Stämmer skiten ur allt och alla för att göra sig ovän med sina framtida kunder tex. Låter som en briljant affärsidé.

  2. ..apropåmellanhänder, IFPI och copyswede;
    elektronikbranschen.se/nyheter/ett-lojevackande-forslag/

  3. Scary Devil Monastery

    ” Det behövs mellanhänder även i den digitala eran, men de gör lite andra saker.”

    God dag yxskaft, Per.

    Jo, det är just det. Vad vi har försökt tala om och påpeka – kontinuerligt – är att marknaden helt enkelt har flyttats. Det går alldeles utmärkt att publicera sig själv i dag.

    Men för vissa ändamål hyr man in en expert.

    Steam är ett lysande exempel på hur en distributionsmekanism för exempelvis datorspel kan se ut. Trots alla slemma pirater och trots att deras DRM kan betraktas som en våt pappersnäsduk i en tornado har de mig veterligen inga problem med sin modell.

    Men snittpunkten där marknaden går bra har flyttats betänkligt. Just distributionen är ett dött lopp. Men tjästesektor och support lever och frodas mer än någonsin.

  4. ”…men vem skulle inte vilja öka sin andel av kakan tre-fyra gånger om?”

    Jag vet inte hur det ser i dataspelsbranchen, men i bok- och musikbranchen handlar det snarast om 50-80 gånger. Säljer man böcker vi förlag får man kanske en krona per hundralapp. Säljer man dem via exempelvis Amazon Kindle får man 70 kronor per hundralapp. Dvs sjuttio gånger mer och då har man ju förstås en del pengar över att hyra in tjänster som korrektur, layout, marknadsföring och så vidare.

    • Per Strömbäck

      Hmm, håller inte med om matten, men min poäng är att i praktiken så vill de flesta kreatörer inte hålla på med att hyra in den där sortens tjänster i längden. Det är mer effektivt att överlåta det trasslet på några som har det som huvudsyssla. Bättre ur ett systemperspektiv också. Sen är det förstås utmärkt med mångfald även i arbetssätten, jag menar bara att halleluja-stämningen kring self-publishing håller på att dö ut.

      • Du menar att dina uppdragsgivare vill att du förmedlar det budskapet?

      • Scary Devil Monastery

        Håller på att dä ut?

        Du menar att fenomenet blir mer och mer populärt bland enskilda individer men mindre populärt bland företag? Backning ombedes, Per.

        Att självpublicera i dag är otroligt billigt medans å andra sidan kostnaden för en kreatör att anlita en förläggare är otroligt dyr i förhållande till vilken del av vinsten de tar.

        Det jag förutspår är att marknadstrycket på de större bolagen kommer att öka allt eftersom de tilltänkta klienterna upptäcker hur mycket de betalar i proportion till vad de får.

        Och att du inte håller med om matten betyder inte att de talrika exempel där den matematiken stämmer plötsligt skrivs ut ur verkligheten.

        Distributionsbolagen har helt enkelt blivit för släpphänta och helt glömt att deras överlevnad i en fri marknad beror helt och hållet på den tilltro deras klienter ger dem och den konkurrenskraft de kan uppvisa.

        detta försöker de sedan åsidosätta med lag vilket är som att stå i vägen för en tsunami och knyta fast tyngder vid fötterna för att kunna stå kvar snarare än att söka sig till högre mark.

Kommentera artikeln