Läromedelsförfattare granskar politik för IT i skolan

Ämnet läromedlens digitalisering är intressant, vår uppfattning om vad som är en bok utmanas och flera pedagogiska frågor väcks. Netopia har tidigare berört det här ämnet och den trogne läsaren minns en debattartikel från i fjol av Läromedelsförfattarnas förbund. Nu är ämnet aktuellt igen, inte minst mot bakgrund av DN:s uppmärksammade artikelserie om skolan och Läromedelsförfattarnas ledarduo upptäcker motsägelser mellan IT-minister Hatts visioner om IT i skolan och skolminister Björklunds kvalitetstanke med läraren i fokus. IT i skolan diskuteras ofta i svepande ordalag, inte minst när det gäller Hatts kommande ”digitala agenda”. Inte oväntat svajar det rejält vid närmare granskning.

3

Kommentarer

  1. ”Inte oväntat svajar det rejält vid närmare granskning.”

    På vilket sätt svajar det? Kan du precisera din kritik lite?

  2. Per Strömbäck

    Mer en sammanfattning av SLFF:s synpunkter. Läs deras text! Mitt intryck är att IT i skolan och vården är bekväma teman för IT-ministern, mest för att det saknas initierad kritik.

    • Scary Devil Monastery

      Vad du menar är att skolans ”IT-lärare” oftare än inte kan mycket mindre om ämnet än vad eleverna kan? Det är annars den givna kritiken.

      Tyvärr är det så att i 99% av fallen så blir det litet grann som om en person från 1400-talets venedig försöker lära ut modern samhällskunskap så snart IT kommer på tal. Tursamt är att internet uppmuntrar autodidaktik.

Kommentera artikeln