Kungen, exporten och kreativiteten

I skuggen av Putins besök igår delade H. Maj:t Konungen ut Stora Exportpriset i Blå hallen, Stockholms Stadshus. Det är Exportrådet som arrangerar och förutom den ständiga stjärnan Thule Takboxar så brukar det vara div läkemedelsbolag som belönas (eller ”life science” som det också kallas). Så även i år, vinnare var Carmel Pharma som gör skyddsutrustning för att hantera farliga mediciner, typ cellgifter. Så långt same procedure as every year, men två saker var nya. Dels pratade Kungen. Tidigare har han delat ut priset utan vidare åtbörd men i år höll han ett kort tal om att vi alla är säljare och att utan exporterande entreprenörer skulle han själv inte ha något att sälja. Dels var det oväntat fokus på kreativ sektor! Björn Ulvaeus var inbjuden och talade om vikten av kreativitet och kvalitet, publiken finns och vill betala om man gör tillräckligt bra saker. Han var överhuvudtaget optimistisk, skämtade om Mamma Mia – ”att ta betalt vid ingången är den ultimata affärsmodellen” – och avslöjade en kommande uppsättning i Shanghai med kommentaren ”alla vill ju exportera till Kina, det är själva grejen”. Och Bonnier-ordföranden Carl-Johan Bonnier berättade om deras framgångsrika export av tidskrifter, format och den publicistiska kompetensen. Medieprodukter är ju ofta lokala (språk, kultur, personer) till skillnad från tillverkningsindustrins varor, så exporten ser annorlunda ut. Slutligen var det svenska modeundret representerat bland nomineringarna i form av Odd Molly. Många rapporter har visat på kulturexportens betydelse. Det är bara en tidsfråga innan kungen delar ut priset till ett sånt företag. Ser fram emot att höra vad han säger då!

3

Kommentarer

  1. …regeringen.se/sb/d/14087/a/166888

  2. Kul med lite framtidsoptimism på Netopia! Det brukar vara så mycket undergångsprofetior 🙂

Kommentera artikeln