Telia bekänner färg, dagens ord och Skype-ironi

”Monetization” var årets modeord på nyss avslutade Nordic Game-konferensen i Malmö. Det betyder ungefär att göra pengar av, dvs hur man tar betalt för något – i det här fallet spelarnas tid och uppmärksamhet. Ordet behövs pga freemium-modellen som breder ut sig, spela gratis, betala för div saker i spelet (om du vill). Vad det är man ska ta betalt för är frågan och svaret är det som är ”monetization”. Till exempel svenska Battlefield Heroes där man kan köpa kläder och andra dekorationer, men inte sådant som vapen eller annat som påverkar själva spelet. Ibland går det snett, som i det uppmärksammade fallet med smurfspelet som kostade en mamma 50 000 kr i telefonräkning under en bilresa mellan Stockholm och Göteborg. Barnen köpte en sorts bär i spelet, ovetandes om att varje bär kostade pengar. Så långt monetization, årets konferens hade stort inslag av finansbransch och de missade inget tillfälle att påpeka vikten av att bygga in monetization i sitt spel från början. ”Monetization design is game design” som en uttryckte det. En svensk spelutvecklare påpekade för mig att det här är inget nytt, tvärtom har den tanken varit självklar sedan coin op-tiden. Lägg i en peng, få tre liv, spela några banor, liven tar slut, lägg i en ny peng för att slippa börja från början. Men den rakt motsatta strategin tycks vara minst lika framgångsrik! Paradox är ett Sveriges mest lönsamma spelföretag, de sysslar med historiska strategispel för nördar (deras andravärldskrigstolkning utspelar sig 1936-1948 och tidsenheten i spelet är timmar –  105 216 närmare bestämt). VD:n Fredrik Wester är bekant för Netopias läsare sen tidigare, han förespråkar vad han kallar Google-modellen. Dvs bygg upp en lojal grupp användare först, lista ut hur du ska få betalt sen. Monetization i all ära, men det är tydligen inte den enda vägen framåt. Ett bra spel är nummer ett.

Skype såldes igen häromdagen och grundarna Zennström och Fries tjänade några välbehövliga miljarder till. Anledningen till att de kunde få betalt en andra gång är att rättigheterna till tekniken bakom Skype fanns i ett separat bolag som Ebay aldrig köpte. Det har alltså Microsoft förvärvat nu. Det är samma peer-to-peer-teknik som låg till grund för fildelningstjänsten Kazaa. De upphovsrättsintrång som Kazaa orskade ledde till ett antal rättsprocesser mot Zennström som under många år inte kunde besöka USA. Nu säljs alltså upphovsrätten till samma teknik för miljardbelopp. ”Define irony”, som Steve Buscemi uttryckte saken i Con Air.

Telia lanserar sin nya logotyp i en förvirrad kampanj på temat 1000 möjligheter. Om det avsedda budskapet är svårt att finna och copyn vilsen, så är det visuella budskapet desto tydligare. Den nya corporate identityn har lånat sin lila färg direkt från Piratpartiet. Alla som undrat vad som hände med kulören när piraterna försvann får nu nattsömnen tillbaka.

Nu lämnar denna barfotabloggare dataspelskonferensen i Malmö och drar vidare till filmfestivalen i Cannes. Ingen uppoffring är för stor för att Netopias läsare ska få veta det senaste i diskussionen om innehåll och digitala marknader!

4

Kommentarer

  1. Är det bara jag som inte fattar liknelsen till PPs färg angående Telia och deras göranden i detta kåseri? >_>

  2. Scary Devil Monastery

    Nja…jag tycker mer och mer det verkar som om Per fått uppfattningen att Piratpartiet är lobbybolag för Telia, 3 och Tele2. Det blir ett kontinuerligt gnällande över telekomoperatörerna. I vissa mån av helt rätt anledning – när operatörerna antyder att de villl frångå neutral datahantering. Och sedan blir det som regel snett när han antyder att de, om de nu skall begå det felet, lika gärna kan ”rätta till det” genom att göra ett generalfel till (typ, spionera på sina kunders nätverkstrafik).

  3. ..lilla dataskolan 3.0.1.;
    Daniel Westman vår jurist här på Netopia, har tidigare lärt mig att i sverige krävs inte mycket av ex. en text för att uppnå verkshöjs dvs upph.rättsl.skydd. I usa däremot har man ngt som kallas ”fair use”, kan ngn här på netopia förklara för mig; vad är fair use, och hur fungerar det?

    out-law.com/default.aspx?page=11922&lang=en-gb&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+out-law-NewsRoundUP+%28OUT-LAW+News-RoundUP%29

  4. ..anders mildner igen;
    ”Den här utvecklingen gynnar så klart både lobbybranschen och medierna. Men när vår blick i allt större utsträckning riktas mot meta-medienyheter och spinn-dramaturgi, så flyttas den samtidigt också bort från de egentliga sakfrågorna, vilket innebär att inget längre är riktigt på riktigt. Och i en sådan värld kan man sälja värre saker än bacon och ägg till oss.”
    svd.se/nyheter/inrikes/en-varld-av-spinn-och-pr-propaganda_6173375.svd
    ..med hälsningar till SKAP och liknande

Kommentera artikeln