Nya distributionsvägar under lupp i Cannes

(CANNES) “Monetization” var modeordet nummer ett vid nyss avslutade Nordic Game-konferensen. När Netopia bytte dataspel i Malmö mot film i Cannes följde det ordet med – digitala distributionsvägar diskuteras även i filmvärlden och frågan om hur man ska ta betalt – ”monetize” – är i centrum. I amerikanska paviljongen tog en panel med rubriken ”Indie film innovators” upp ämnet.

Tim League driver en biograf i Austin och beskrev hur de under lång tid använt sociala medier och e-postlistor – vilka League kallade ”gammal stridshäst” – för att bygga upp en trogen publikskara. Hans poäng är att man måste jobba långsiktigt. Shawn Bercuson driver en färsk filmpromotjänst ”PreScreen” som väljer ut en film om dagen och presenterar den för sina användare. Han menar att sociala medier bör användas för att bättre förstå målgruppen och därmed göra smartare reklam.

Jon Fougner från Facebook menade att det viktigaste värdet med sociala medier är möjligheten för användarna att dela med sig av sina upplevelser, snarare än envägskommunikation. Den största tragedin är om någon gillar en film utan att ha möjlighet att berätta om det, menade Fougner.

Visningsfönster diskuterades förstås också. Berry Meyerowitz från distributören Phase Four beskrev att digitala visningar via video-on-demand kan förenas med biografvisning om det går att styra vilka regioner som får tillgång till materialet. På så sätt kan man göra en smart lansering där de olika visningsfönstren stödjer varandra.

Generellt sett betonade Meyerowitz värdet av exklusivitet och att inte blanda ihop de olika visningsmöjligheterna. Han menade att ”vi har försökt lära publiken att betala för film i decennier, men nu tycker många att de ska vara gratis eller kosta en dollar att hyra på Netflix”.

Netopia fick tillfälle att ställa en fråga från publiken:

Tror ni att vi kommer att få se nya slags film som en effekt av förändringar i distributionsmetoder? När det gäller t ex dataspel är det enorm skillnad på Farmville på Facebook och Call of Duty på Xbox.

– Absolut, svarade Berry Meyerowitz. Det har skett en tydlig ökning i utbudet av olika kortfilmsformat för webben, tiominutersprogram och liknande. Vi får mycket sånt presenterat för oss, men vi funderar fortfarande på ur vi ska kunna använda det och skapa intäkter kring det.

– I själva produktionen har det skett stora förändringar, sa Shawn Bercuson. Det finns flera exempel på crowd-sourcing av själva finansieringen, men också sånt som Ridley Scotts dokumentär Life in a day som är ett collage av amatörfilmer från hela världen. De gamla formerna försvinner inte, utan det utvecklas som parallella marknader.

– Det finns filmer av typen “choose-your-own-adventure”, tillade Tim League. De släpper in tittaren att bestämma handlingen. Det kan ju bli lite absurt om man tänker sig en hel publik med varsin fjärrkontroll. Men det fanns en reklamfilm för Tippex på Youtube med en björn som gjorde en massa olika saker. Tittarna kunde använda digitalt Tippex för att ändra i manuset och få den där björnen att göra lite vad som helst. Jag tror att de hade spelat in 400 varianter eller nåt i den stilen, från att skaka hand med tittaren till att kräkas eller masturbera. Det var rätt kul.

3

Kommentarer

  1. Bra och intressant artikel, Per! Alltid lika roligt när du siktar in dig på det nya och spännande som möjliggörs genom Internet.

    Fascinerande förresten hur branchen tror att det ska vara fortsatt möjligt att partionera marknaden geografiskt och i ”visningsfönster”. En uppenbarligen helt dödsdömd modell i en värld av hyperkommunikation. Internet ger och tar, skulle man kunna säga… Nya modeller blir möjliga, gamla omöjliga.

  2. […] Principal, Product Marketing Monetization på Facebook, deltog under filmfestivalen i Cannes i en paneldebatt om framtiden för film i digitala kanaler. Netopia fick en intervju med Fougner där han han bland […]

  3. […] möjligheter fick göra det noga, jag hittade bara en enda programpunkt (vilket jag rapporterat om här). Dagens Nyheter tycks för övrigt ha varit på samma paneldebatt. Kontrasten är stor mot […]

Kommentera artikeln