”Effektivitet är ett mål i sig, men lagarna ska följas.”

(CANNES) Jon Fougner, Principal, Product Marketing Monetization på Facebook, deltog under filmfestivalen i Cannes i en paneldebatt om framtiden för film i digitala kanaler. Netopia fick en intervju med Fougner där han han bland annat pekar på vikten av både tekniska instrument och mänskliga funktioner som ansvarar för att lagarna följs även på internet.

Jon Fougners invecklade titel innebär att han ansvarar för att skapa och utveckla intäktsflöden kring samarbetspartnernas tjänster. Som exempel restauranger som får ”fan pages”; där för han en dialog med ägarna och tillsammans med dem försöker han hitta olika sätt att utveckla servicen åt kunderna.

Vad innebär Facebook för filmmediet?

– Allt vi gör handlar om att dela information och göra världen mer öppen och sammanlänkad. Ett sätt är att dela med sig av vilka filmer man gillar och ge kommentarer om dem. Att dela en upplevelse är mycket värt, antingen genom att träffas så här på filmfestivalen eller på en biograf. Eller så tittar man hemma tillsammans med sina vänner, kanske en sammankomst som anordnats som ett Facebook-evenemang.

– Vi samverkar hela tiden med andra företag kring detta, det kan vara kabelkanaler, tillverkare av set top-boxar, teleoperatörer med flera. Vi ser dem som experter inom sina områden och vill ta del av deras kunskap för att förbättra våra tjänster.

Ni har fått kritik för att ni tar bort material som kan uppfattas som stötande, se till exempel diskussionen kring bilderna på ammande mammor. Andra internetbolag, som teleoperatörerna vill absolut inte ha något ansvar för vad användarna gör. Varför gör ni tvärtom?

– Jag låter de andra bolagen svara för sig och jag är inte heller någon expert på juridiken så det här blir min personliga uppfattningen. Det är en svår fråga, men i grunden vill vi följa de lagar som gäller i respektive land och då är det viktigt att ha både tekniska instrument och mänskliga funktioner som ansvarar för det. Det varierar från land till land, men principen är densamma.

– Vårt jobb är att bidra till att man kan dela med sig på ett ansvarsfullt sätt, men också på ett effektivt sätt. Tänk hur det var att dela bilder före Facebook! Du fick ladda upp dem till exempelvis ett Kodak-galleri och sedan maila en länk till dina vänner. Så effektivitet är ett mål i sig, men lagarna ska följas.

Jag fick en inbjudan till vinterbalen i Monaco som Facebook-meddelande häromdagen, avsändaren påstod sig skriva på Prins Alberts uppdrag… De så kallade ”Nigeria-breven” är mer sofistikerade idag – är spam ett problem för Facebook?

– Det är något som vi har fokus på, det är viktigt att vår tjänst fortsätter att vara redbar, genuin och pålitlig. Vi måste skydda användarna, det är ju riktiga människor. Det är också den stora skillnaden mot det sociala internet före Facebook – tänk ett diskussionsforum där Aardvark123 skriver en massa dumheter i skydd av anonymiteten. Det problemet försvinner med Facebook.

5

Kommentarer

  1. ”Andra internetbolag, som teleoperatörerna vill absolut inte ha något ansvar för vad användarna gör. Varför gör ni tvärtom?”

    Men för fasen Per, nu börjar det bli löjligt. Du känner till och förstår skillnaden mellan tjänsteleverantörer (som Facebook) och infrastrukturaktörer (som ”teleoperatörerna”) mycket väl. Nog för att din taktik går ut på att misstänkliggöra ”teleoperatörerna” på allsköns sätt, men känns det inte rent ut sagt fånigt att göra dig mycket, mycket dummare än du är på det här sättet?

    Du förstås skillnaden mellan tjänsteleverantörer, som välja att publicera vad fasen de vill eller inte vill (precis som DN, eller Blocket, eller Google) och infrastrukturleverantörer som har att förmedla trafik utan att påverka den (precis som Posten eller Telia). Det är inte ens tillåtet enligt e-handelsdirektivet för teleoperatörerna att övervaka, censurera eller påverka sina kunders trafik. Om de gör det blir de direkt ansvariga för allt de förmedlar.

    Så en vädjan: Kan du inte en gång för alla sluta att medvetet blanda ihop tjänste- och infrastrukturleverantörer. Ingen tänkande människa går ändå på detta fåniga, ytterst genomskinliga trick. Så snälla, snälla, snälla… Lägg ner!

    • Eller som Scary skulle uttryckt det: Håsten är död, Per. Sluta piska den.

    • Word! Extremt tröttsamt och rent ohederligt.

    • Scary Devil Monastery

      Ja, man skulle trott och hoppats på att Per vid det här laget skulle kunnat lära sig att inte jämföra ansvaret mellan vägverket, exempelvis, och Swebus när det gäller att färdas tryggt som passagerare. Vilket är den närmaste motsvarigheten till En bredbandsleverantör kontra Facebook.

  2. […] lämnas ut. Det kan röra t ex lagbrott. Facebooks Jon Fougner för ett liknande resonemang i intervjun här intill (och vilken skalp för denna barfotablogg!). Hoppfullt att det finns ansvarsfulla […]

Kommentera artikeln