Myten om internet ute idag

Idag kommer äntligen boken som jag jobbat med det senaste året: Myten om internet. Det är en diskurskritik av internet och digitaliseringen, många av de uppfattningar som vi förknippar med internet – öppenhet, yttrandefrihet, mångfald – visar sig vid en närmare granskning vara falska – eller myter. Boken är en antologi, jag delar redaktörskapet med Pelle Snickars, forskningschef på Kungliga Biblioteket och ni som följt den här debatten vet att Pelle och jag ofta haft olika uppfattningar, så det finns en spännvidd i åsikter, analys och perspektiv. Myten om internet är en antologi med namnkunniga kapitelförfattare, både svenska och utländska. Mariam Kirollos är egyptisk demokratiaktivist och kritiserar i sitt kapitel uppfattningen att den Arabiska våren var en ”twitter-revolution”, detta berättade hon om i P1 Morgon imorse. Robert Levine kom ut med Free Ride i fjol, vilket Netopias läsare känner till. I sitt kapitel utvecklar han resonemanget om hur striden om innehållet på nätet kokar ner till en förhandling om pris mellan innehållsproducenter och distributörer. Helienne Lindvall är en annan Netopia-bekant, hon diskuterar yttrandefrihet i teori och praktik med utgångspunkt från sin erfarenhet som krönikör på brittiska The Guardian, tillika låtskrivare. Anders Rydell granskar myten om den neutrala koden, Anders R Olsson borrar i integritetsbegreppet, Paul Frigyes skärskådar tech-jättarnas anspråk på idealism, Lisa Ehlin avslöjar dynamiken kring användargenererat innehåll. Pelle och jag skriver också varsitt kapitel: hans handlar om öppenhet och slutenhet, det förra hyllas ofta men det är det senare som gjort t ex Apple till världens största företag. Och jag avslöjar att internet inte alls drivs av marknaden utan av staten. Hoppas ni gillar boken!

6

Kommentarer

  1. ”striden om innehållet på nätet kokar ner till en förhandling om pris mellan innehållsproducenter och distributörer”

    ”Distributörer”? Vad ska man med det till på Internet? Hyperdistrubution av information… det är vad Internet ÄR.

  2. Per Strömbäck

    @Martin! Good point – jag menar teknikföretag, telebolag och ”internetplattformar” (Facebook, Google m fl) som i praktiken fungerar som distributörer. Ingen chock för dig, gissar jag…

    • Ingen chock eftersom jag hört dig säga det förut, men fortfarande lika stolligt eftersom du hela tiden envisas med att blanda ihop tjänste- och infrastrukturleverantörer. De aktörer du nämner skall neutralt förmedla information, det är deras uppgift. Din önskan är att de ska bli som något slagsmål kabelteveoperatörer i dina uppdragsgivares tjänst. Ain’t gonna happen.

      Upphovsrättsindustrin får, precis som alla andra, lov att nvända Internet för att distribuera information. Det är nätets syfte och uppgift. Men Upphovsrättsindustrin får inte diktera villkoren. Det du vill ha är censur, blockering och avstängning för att blockera den kommunikation du ogillar och du försöker uppnå det genom att utmåla infrastrukturaktörer som distributörer. En ”sleight of hand” som är löjligt enkel att genomskåda.

    • Scary Devil Monastery

      Samma vanliga felslut. På internet är det närmaste man kommer en distributör en individuell klient.

      Att du väljer kalla internetoperatören för en distributör är samma usla jämförelse som om jag skulle beskriva vägverket som en online-shop.

      Eller för den delen som om vattenverket skulle beskrivas som en leverantör av rusdrycker på grund av att folk bränner hemma.

      Någonstans bör du helt enkelt inse att vissa försök till spin helt enkelt inte går hem.

  3. Och var finns de elektroniska kopiorna?
    Låter som en riktigt rolig propagandabok som kan vara bra att läsa för att få reda på hur sjutton folk i copyrightsammanhang är funtade och hur tankarna går. Jag har försökt begripa mig på detta i flertalet år, så kanske nu kan det äntligen hända?

    • Det faktum att det inte finns någon digital version av boken för nedladdning kanske kan ge dig ett tips om hur folk i copyrightsammanhang är funtade och hur tankarna går 🙂

Kommentera artikeln